Direktlänk till inlägg 15 maj 2022

Lugna gatan

Av Siv Aksila - 15 maj 2022 17:11

 

Fantastiskt! För första gången i världshistorien håller bilisterna de lagstadgade trettio kilometrarna i timmen på gatan utanför vår lägenhet. Bilen med det trasiga avgasröret har inte hörts av på hela dagen.

Orsaken är enkel. Det står en polisbil utanför barberaren på andra sidan gatan. Trottoaren utanför är avspärrad.

Någon/några har krossat två rutor och kastat in något brännbart i lokalen. Den är helt förstörd.

När min man gick närmare för att kolla läget upptäckte han att det låg en spade där. Den liknade alldeles för mycket en av dem som vår bostadsrättsförening använde vid vårstädningen i går. Han berättade det för polisen.

Det finns tusen och ett skäl att irritera sig på barberaren. Lokalen är en samlingsplats. Män från mellanöstern kommer dit för att prata, inte för att klippa sig. De parkerar bilar på trottoaren, framför garageportarna; de använder trettiominutersparkeringen som dygnet runt parkering. De vänder på gatan i stället för att köra upp till korsningen för att göra det; de kör på trottoaren. De låter bilarna gå på tomgång i timmar.

De tog sönder porten in till grannens gård för att kunna stå under tak och röka, de är tuppar men kacklar som hönor. Innan pandemin ställde de en av de största raketsatserna mitt på gatan och brände av den.

Ingenting av beteendet motiverar några attentat.

Själv skulle jag vara helt nöjd om utländska förare fick köra upp innan de fick svenska körkort. För att de ska veta att man inte parkerar på trottoarer eller framför garageportar, inte låter bilen gå på tomgång mer än en minut, hur man kör om utan att riskera medtrafikanternas liv, hur man vänder i en korsning och att man ska sakta in innan man kommer in i en rondell och att man parkerar längst fram i en parkeringsficka för att bilister som kommer senare ska få plats.

Det är inte underligt att det sker så många bilolyckor i deras hemländer. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Av Siv Aksila - Fredag 22 mars 10:27

Jag sitter vid min dator en vanlig fredagsmorgon i mars och vet inte riktigt vad jag ska företa mig. För en stund sedan bläddrade jag igenom mina digitala nyhetsmedier, liksom jag bläddrade igenom papperstidningen vid frukost. Hörde att allt fler a...

Av Siv Aksila - Onsdag 20 mars 14:40

Svartmåla inte! Uppmanar Eskilstuna-Kuriren politikerna i dagens ledare. Vad som avses framgår inte. Därför tänkte jag komma med mina synpunkter i frågan. Under mina år inom svensk industri arbetade jag tillsammans med invandrare. Alla vi som har g...

Ovido - Quiz & Flashcards