Direktlänk till inlägg 16 maj 2022

Fred i vår tid

Av Siv Aksila - 16 maj 2022 17:20

 

Vad är det vi gör mot framtiden? Vem ska ta hand om fredskampen?

Av Europas tidigare alliansfria stater är det – efter det att Sverige och Finland gått med i Nato – bara Schweiz, Irland och Österrike som kan sätta något krut bakom kampen för fred i världen. Irland har i det närmaste ingen militärbudget alls – 0,3 % av BNP – och för Österrikes del finns neutraliteten inskriven i grundlagen.

Irland var så neutralt under Irakkriget att amerikanarna fick mellanlanda där på väg till Irak.

Vi kan inte räkna med småstater som Cypern och Malta, stater där ryska oligarker investerat pengar i hopp om att få ha dem i fred och dessutom köpt sig medborgarskap i. Och hur står det till med den schweiziska bankvärlden?

Är det Österrike som ska ta upp den tappade manteln?

Ju mäktigare Nato blir desto svårare blir det för länderna utanför alliansen att hävda sig. Är det självklart att Nato alltid har rätt? Med presidenter som ljuger när det passar dem? Eller hur var det i Irak? Kan vi lita på att inte Trump – eller någon av samma kaliber väljs till president i ett land där många medborgare anser att bibelns skapelseberättelse är sann?

I gårdagens (15/5 2022) SVD skriver Jenny Nordberg så här: ” ’ Yeah, we love the Swedes’, sade en amerikansk diplomat till mig för några år sedan, och skrattade lite. Ni är ju de som reder upp det vi rör till, förtydligade hon. Ställer upp i Afghanistan, tar emot flyktingar och sånt. Är neutrala. Ingen är arga på er.

Jag svarade något glatt och lite självironiskt, som man ofta gör, att vi är nog inte helt perfekta. Men där stod jag stadigt i min nationella identitet, medveten om hur amerikanska diplomater, militärer och andra utsända i världen brukar se på oss: Ordentliga. Användbara. Inte helt relevanta. Gör lite sin egen grej.”

Vem ska nu göra sin egen grej? När vi gick med i EU försvann lite av handlingsfriheten – EU:s beslutsfattare tog över – och vem är det som inte tror att USA helt dominerar Nato?

Just nu må det vara rätt och riktigt att rikta sanktioner mot Ryssland men i längden är det ingen lösning. Just nu pressar det den ryska ekonomin och minskar Putins förmåga att fortsätta kriget. Men hur blir det längre fram? Minns ni hur det slutade med det krigsskadestånd som tyskarna skulle betala efter första världskriget? Jag vill minnas att det ledde till att nazisterna tog över makten….


Bilden kommer från pixaby



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Av Siv Aksila - Fredag 22 mars 10:27

Jag sitter vid min dator en vanlig fredagsmorgon i mars och vet inte riktigt vad jag ska företa mig. För en stund sedan bläddrade jag igenom mina digitala nyhetsmedier, liksom jag bläddrade igenom papperstidningen vid frukost. Hörde att allt fler a...

Av Siv Aksila - Onsdag 20 mars 14:40

Svartmåla inte! Uppmanar Eskilstuna-Kuriren politikerna i dagens ledare. Vad som avses framgår inte. Därför tänkte jag komma med mina synpunkter i frågan. Under mina år inom svensk industri arbetade jag tillsammans med invandrare. Alla vi som har g...

Ovido - Quiz & Flashcards