Direktlänk till inlägg 5 maj 2024

Ibland lönar det sig att vara optimist

Av Siv Aksila - Söndag 5 maj 19:57

I morgon kommer jag inte att infinna mig på Cykelkällan – som avtalat – för att få en punktering på min trehjuling fixad. Orsaken är ganska pinsam. Det finns ingen punktering att fixa.

I tisdags, dagen då värmen kom till den här nejden, avsåg vi att ta en cykeltur till Ärla. Årets fjärde. Vi hämtade cyklarna, iakttog spektaklet uppe vid korsningen till Östra Åsgatan – två brandbilar, en polisbil och en ambulans – alla ditkallade för att någon tyckt att det luktade rök – det heter ingen rök utan eld men i det här fallet pågick ett arbete på baksidan av fastigheten som åstadkom lukten – elden var lika obefintlig som den sedermera upptäckta punkteringen.

Efter ett par hundra meters cykelfärd kom ett slafsande ljud från cykeln. Jag stannade till och upptäckte till min förfäran att däcket var på väg att lämna fälgen.

Min man cyklade vidare, hann ett par hundra meter till innan han upptäckte att jag inte hängde efter. Han återvände. Vi kom överens om att jag skulle gå tillbaka hem medan han fortsatte färden. Ingen av oss vidtog några ytterligare åtgärder mer än att kontakta ovan nämnda cykelverkstad.

I morgon var det meningen att vi skulle släpa min klumpiga trehjuling dit. Ärligt talat: inte roligt alls. Min man tyckte att det kunde vara en bra idé att testa om slangen kunde hålla kvar luften i tio minuter eller något ditåt, det skulle förenkla transporten. Själv hade jag redan dömt ut slangen och befarade det värsta beträffande däcket.

Han pumpade upp däcket vid nio i morse. Vid tre var det fortfarande luft i däcket. Jag var ute och provcyklade.

Det som hänt var att ringen som håller ventilen skakat loss. Inte konstigt alls med tanke på hur skakig cykeln är. Men ingenting jag anat att jag skulle bli utsatt för. Om jag fått bestämma hade ingen av oss lagt ner energi på att pumpa däcket. Vi hade lagt ner tid och ork på att släpa det tunga åbäket till reparatören som förmodligen bytt slangen trots att han inte hittat något fel på den annat än de som uppstått under färden och tagit betalt för jobbet.

Ibland lönar det sig att vara optimist. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Fredag 17 maj 17:40

Norges nationaldag. Firad i Sverige av svenskarna trots att det är ”frigörelsen” från Sverige som firas. Att inte ta till våld var ett av de bästa beslut som fattats av den svenska riksdagen. Och det trots att den svenska nationalismen va...

Av Siv Aksila - Torsdag 16 maj 18:38

Eskilstuna-Kuriren den 16 maj 2024: ” I 22 raka år ökade Eskilstunas befolkning. Nu har trenden vänt och i år minskade Eskilstuna med 428 personer, enligt SCB. Redan i fjol bröts den 22 år långa trenden av att Eskilstuna ökade i befolkningsmäng...

Av Siv Aksila - Tisdag 14 maj 21:29

Det kan inte hjälpas. Jag är deprimerad och det finns inte mycket att göra åt den saken.  Läste ut Jonathan Jeppssons Mot kollapsens hjärta. Ovanpå Heiko Sauers Moral, som jag läste ut häromveckan, var det tungt. Sauer skriver inte ett ord om kli...

Av Siv Aksila - Lördag 11 maj 10:17


  ”Guldpriset på rekordnivåer – ny gruva öppnar i Sverige” Jag blir smått förbannad när jag läser rubriken i DN. Guld är ingenting vi behöver. Guld är ingenting nytt. Fram till sjuttiotalet var guld en garanti för valutavärden. ...

Av Siv Aksila - Fredag 10 maj 20:28

Jag är en mycket tråkig person. Det skulle aldrig falla mig in att åka till Malmö och gå på schlagerfestivalen. Inte minst för att de glömt bort att ge musiken en huvudroll. Men jag skulle ändå inte åkt dit. Inte på någon konsert överhuvudtaget. Om...

Ovido - Quiz & Flashcards