Direktlänk till inlägg 18 maj 2023

Vem vet vad?

Av Siv Aksila - 18 maj 2023 10:06

Hur ser din uppfattning av världsläget ut? Tror du att den är korrekt? Min världsbild är inte helt korrekt men det är inte mitt fel. Det tycks vara svårt – för att inte säga omöjligt – att få en uppfattning om vad som händer utanför köksfönstret.

Bristen på kunskap om omvärlden skrämmer mig inte. Jag erkänner den. Ingen kan känna till allt om allting men det är bra att känna till lite om allt. Eftersom jag är medveten om att det föreligger en brist borde det inte vara något problem att åtgärda den men det är det och svårigheten att skaffa nödvändig kunskap i frågor som skrämmer mig.

Om jag – som ett exempel – inte visste att det finns länder som hette Burkina Faso och Mali kunde jag inte oroa mig för hur befolkningen i dessa två länder lever. Men jag vet att länderna finns. Enligt Wikipedia hade Burkina Faso 22 miljoner invånare 2022 och Mali 18,54 miljoner 2017. Men vad vet jag mer om de två länderna? Inte mycket mer än att det regelbundet dyker upp små notiser i de stora drakarna, notiser om ond bråd död. Notiser som de flesta av oss inte har tid att läsa, notiser som glöms bort.

Jag kan givetvis leta efter mer fakta om de båda länderna och om många andra men det jag får tag på är i bästa fall historiska uppgifter och det krävs mer än ett Wikipediainlägg för att få en korrekt bild. Och var får jag tag i uppgifter om nutiden? Ingenstans. Om jag som är intresserad av att få veta hur det går för befolkningen i de fattiga länderna har svårt för att få fram adekvata uppgifter om dem – hur ska de som inte är intresserade kunna veta någonting alls? Och hur ska den eller de personerna kunna göra en korrekt bedömning av det svenska biståndet?

Under de senaste femton månaderna har det med rätta skrivits mycket om Ukraina. Tidningsläsarna kommer att vara utleda på våroffensiven innan den kommer i gång. Men borde det inte ha skrivits mer om konflikten före februari 2022? Den fanns där.

Vi matas med artiklar från USA. Om statens eventuella bankrutt, om invandringen söderifrån, Trump, rättegångarna som planeras mot honom, abortmotstånd och konspirationsteoretiker. Men hur går det med klimatarbetet? Tycker verkligen den fattige amerikanen att det är rättvist att de redan rika blir ännu rikare? Att Trump är en framgångsrik affärsman och vad är en framgångsrik affärsman i så fall?

Vad jag är ute efter är tillräckligt god kunskap för att kunna ifrågasätta det jag läser. Jag vill ha tillräckligt goda kunskaper för att kunna skilja mellan sanningen och uppdiktade påståenden. Har du det?




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards