Direktlänk till inlägg 12 mars 2024

Vardagens tristess

Av Siv Aksila - Tisdag 12 mars 13:42

Förlåt oss Greta, men i går var vi ute och saboterade din och andra ungdomars framtid. Vi åkte bil, fossildriven bil, utan att ha något annat mål för färden annat än att låta vår älskade Suzuki Swift rulla ett tag.

När vi lämnade in henne på service förra veckan ville firman först inte acceptera oss som stamkund. Det är nämligen tre år sedan vi var där. Sedan dess har hon hunnit fylla sexton år och gått åttahundra mil. Samt varit vår i särklass billigaste bil och då fyller mitt körkort snart 50 år. Hon har krävt nya däck, ett par batterier och några enstaka lampor. Vi tänker inte överge henne för en elbil. Vi behöver bara tillgång till bil någon gång då och då men uthyrningsfirmorna ligger inte på gångavstånd.

Resan gjordes för att vi skulle slippa vinterns tristess under några timmar.

Vi körde till Trosa via Gnesta, sedan mot Nyköping och därifrån hemåt. Det var några år sedan sist. Då hittade vi ingenstans att äta i Trosa annat än ett gatukök.

-          Vi tar vägrestaurangen på E4 utanför Nyköping, föreslog min man som lever i förfluten tid.

”Hamburgare,” tänkte jag men valde i brist på salladsalternativ en svensk variant av Fishs and chips.

Vi fick något annat att grubbla på än en Orban som jävlas. Vi slapp se Erdogans nuna; han har visserligen lovat att inte ställa upp för omval men det är långt dit. Högerkrafterna styr, inte bara här i Sverige utan också i Italien.  Wilder är på väg in i Nederländerna och Venturas parti gick fram i Portugal. Att Fico tog över i Slovakien spelar mindre roll än att vi riskerar att få tillbaka Trump i Washington. Och Milei?

Vad har vi vänsterut? Beskyll inte Magdalena Andersson för att höra dit. Inte Nooshi Dadgostar heller för den delen. För att inte tala om Lulu och ett fåtal andra latinos som inte kan skilja mellan Putin och…. det som en gång var på Gorbys tid.

Bönderna i EU protesterar. Siarna utgår från att högern kommer att gå fram i EU-valet. Och Biden har gett fler tillstånd till utvinning av fossila bränslen än vad Trump gjorde.

De som inte tror på upprustning vänder sig till Svenska Freds och dina problem med klimatet, Greta, är det snart bara en och annan kapitalist som försöker sko sig på.

Vi njöt av att framtiden inte sträckte sig längre än till nästa kurva.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Av Siv Aksila - Fredag 22 mars 10:27

Jag sitter vid min dator en vanlig fredagsmorgon i mars och vet inte riktigt vad jag ska företa mig. För en stund sedan bläddrade jag igenom mina digitala nyhetsmedier, liksom jag bläddrade igenom papperstidningen vid frukost. Hörde att allt fler a...

Ovido - Quiz & Flashcards