Direktlänk till inlägg 27 april 2023

En händelse

Av Siv Aksila - 27 april 2023 15:56

 

Möte med Volvopensionärerna. Allmänna sången står för underhållningen.

Körledaren börjar med att fråga om vi känner någon som är intresserad av uppdraget. Han slutar efter valborg. Det börjar bli bråttom.  

Jag tar fram mobilen och tar en bild, skapar en så kallad händelse på Facebook. Tycker att det är ett bra alternativ. En händelse försvinner om ett dygn.

Herrarna i kören är lika ålderstigna som publiken men sjunga kan de. Det tillhör traditionerna att dessa pensionärer sjunger för oss andra torsdagen före 1 maj.

Till skillnad från oss måste de stå upp.

Körledaren hinner inte mycket mer än att starta upp avskedssången – Sköna Maj – förrän en av deltagarna vacklar till och får hjälp att sätta sig ner på en stol. En dam med empati går fram och talar med honom. Han mår inte bra, säger hon senare.

I samma ögonblick som sången avslutas säckar en av körmedlemmarna på andra sidan podiet ihop och drar med sig en av körkamraterna.

Den senare kravlar sig upp medan kamraten blir liggande en stund innan han kommer på benen.

Vi är allesammans chockade över händelseförloppet. Vårkänslan lyser med sin frånvaro.

Vi, jag och min make, går till Lê för att äta lunch. Lê hette en gång Nordstjernan och var matsal för arbetarna vid Bolinder-Munktell, det som numera är Volvo CE. Sen letar vi redan på bilen som hamnade ganska långt borta på grund av det rådande parkeringsförhållandet i området. Kör mot Torshälla och Suomi-Tuopa, köper finsk potatis i brist på god svensk och nakki (liknar wienerkorv) till maken.

Vi kör hem via Brunnsta och konstaterar att det ser ut som om gruset är borta från cykelvägen. Bara att ge sig ut på vägarna när värmen kommer. Dessutom börjar björkarna att slå ut. Hurra!

Väl hemma går jag in i badrummet för att tvätta händerna. När jag kommer ut därifrån står min man och häller ut korven (3kg för 159 kr/kg) i diskhon som säkert varit ren någon gång emellanåt, sedan spolar han vatten på den – för att bli av med slemmet, säger han – och delar upp den i påsar.

Först därefter går han ut till badrummet för att tvätta händerna.

Det är inte jag som äter korv i den här familjen. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards