Alla inlägg den 12 april 2023

Av Siv Aksila - 12 april 2023 21:21

 

Då och då, i mina ögon tycks det helt sporadiskt, dyker det upp två eller tre män på taket till fastigheten på Östra Åsgatan, det taket vi ser genom vårt köksfönster. De förbereder ett arbete. De har hållit på i flera månader nu men aldrig mer än några enstaka timmar åt gången. Det ser ut som om de håller på att sätta upp solpaneler och det går lika sakta som med allt annat klimatarbete.

Varför vet jag inte. Hur många gånger har inte både Greta och Rockström sagt att det är bråttom?

Medan jag sitter där vid mitt köksbord och dricker te dyker en tanke upp. Är det någon som har räknat på vilka koldioxidutsläpp som återuppbyggnaden av Ukraina kommer att resultera i?

Förhoppningsvis blir de nya byggnaderna bättre isolerade än de gamla sovjetiska, tänker jag, och sedan dyker nästa tanke upp. Hur mycket koldioxid släpps ut när alla dessa vapen tillverkas och används? Hur mycket sämre kommer planeten att må efteråt? 


Bilden kommer från Pixaby

Ovido - Quiz & Flashcards