Direktlänk till inlägg 23 februari 2024

Vad har hänt med King Edward?

Av Siv Aksila - Fredag 23 feb 11:08

Jag har potatisproblem. Förstår ungdomarna som går över från potatis till pasta, ris och Couscous. God potatis är en bristvara.

Tidigare fanns det två bingar och plocka potatis från i ICA Nyfors. Mjölig och fast, stod det. Nu finns det bara fast löspotatis. Den mjöliga var ofta King Edward. En jävligt bra mospotatis. Men nu. Om du inte gillar pulvermos – hoppa över potatismoset! Det finns helt enkelt ingen potatis att göra mos av längre.

Jag är en gammal tant. Varken för ung eller för gammal för att tycka att potatiskvalitet var ointressant på nittiotalet. Då var det svårt att få tag på någon annan potatis än King Edward och när vi kom fram till maj rasade den samman kokt. Men den var stor. Den KE som finns nu är pytteliten.

Häromsistens köpte jag en tvåkiloförpackning i plast i ovan nämnda butik. Vi – potatisälskare av alla kategorier – borde skapa en proteströrelse mot handlarnas hantering av potatis och morötter; plastpåsarna fördärvar innehållet.

Jag öppnade plastpåsen för att sortera den efter storlek och lägga den i ett bättre förvar – nätpåsarna som ursprungligen var avsedda att användas i stället för plastpåsarna. Ingen av den inköpta potatisen nådde upp till en storlek som förenklade potatismoslagningen. De var små. Hälften var i storlek mellan hasselnötter och valnötter. Omöjliga att skala.

De kokades därför för sig, att användas vid stekning. En del av dessa redan små potatis måste skäras bort på grund av diverse skador. Legat för länge i plastpåse?

Vi konsumenter ska minska matsvinnet. Hur?

Vore det inte bättre om Sveriges konsumenter ställde krav på producenter och leverantörer? Varför har King Edward förvandlats till en pygmé? 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Av Siv Aksila - Fredag 22 mars 10:27

Jag sitter vid min dator en vanlig fredagsmorgon i mars och vet inte riktigt vad jag ska företa mig. För en stund sedan bläddrade jag igenom mina digitala nyhetsmedier, liksom jag bläddrade igenom papperstidningen vid frukost. Hörde att allt fler a...

Ovido - Quiz & Flashcards