Direktlänk till inlägg 5 maj 2023

Tystnadskultur i medierna?

Av Siv Aksila - 5 maj 2023 12:46

 

Känner mig dum. Intet nytt under solen. Det gör väl de flesta av oss någon gång emellanåt….

Jag sitter plötsligt med tre tidningar. Eskilstunakurren fyller sin funktion som förmedlare av lokal information men de övriga?

I tisdags – i samma ögonblick som jag tagit ut lunchen ur ugnen och ville äta den varm – ringde en kille från DN. Ända sedan jag skiftade tillbaka till SVD har de tjatat via mejl vilket jag ignorerat. Bytte för att jag fick ett bra erbjudande från SVD. Nu är det slut. Nu ska jag betala 259 kr i månaden. Om jag vore nöjd med tidningen skulle jag inte säga något men…

Sedan valet har de givit Kristersson kred för allt han företagit sig och dessutom, vilket är värre, okritiskt tagit upp Sverigedemokraternas bakåtsträvande agitation.

Nu fick jag ett erbjudande om att få DN för två kronor om dagen i ett år vilket ska jämföras med SVD:s åtta. Alltså byter jag. Vilken är skillnaden?

Båda är lika dåliga på att recensera böcker som de är bra på att recensera filmer och teaterföreställningar. Är böcker inte tillräckligt modernt?

De skriver om Sveriges inrikespolitik men där får jag snabbare information via TV. Sverige tillhör närområdet och jag känner inget större behov av att någon analyserar uppgifterna från TV åt mig. Det är jag kapabel att göra själv. De ägnar sig inte åt någon grävande journalistik av intresse.

De skriver en hel del om vad som händer i Ukraina, i Ryssland, EU och USA men resten av världen är i stort sett bortglömd.

När jag tittade på det här fenomenet sist kom Eskilstunakurren på första plats eftersom de publicerade flest TT-artiklar. Idag fanns ingen – däremot gott om lokalt material och det är deras huvuduppgift.

DN hade en liten notis om en husrannsakan hos Jair Bolsanaro samt en om en skolattack i Pakistan. SVD en artikel om svältsekten i Kenya – DN hann före, deras artikel kom igår – samt en om Israel.

Vad händer i Afrika? Inbördeskrig, torka, terroristattacker, Sydafrika får skit eftersom ANC stöder Putin. Ugandas politik mot HBTQ-personer får uppmärksamhet men i övrigt? Afrika är en kontinent. Mycket mer måste hända.

Hur ser ekonomin ut? Hur går det med utbyggnaden av sol- och vindenergi? Med hälsovård och utbildning? Demokratin?

Jag började samla artiklar och notiser om världens alla länder 2019 – mest från SVD – och tror inte att alla ens fått en notis till min samling. Den enda källan som kommit med mer ingående analyser är Omvärlden, SIDA:s tidning, och jag behöver inte gissa mig till att SD är ute efter den.

Om någon av tidningarna börjar publicera ett uppslag på två sidor per dag om de delar av planeten som inte står i rampljuset lovar jag att prenumerera på den så länge jag har råd att göra det. Jag vill inte behöva gå in på Youtube för att få informationen eftersom jag måste stå för källkritiken på egen hand.

 Vi är inte ensamma på planeten. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards