Alla inlägg den 14 mars 2024

Av Siv Aksila - Torsdag 14 mars 08:55

Förra året – när Riksbanken höjt styrräntan – sålde jag mina fastighetsaktier. Erfarenhetsmässigt vet jag att fastighetsbranschen inte klarar av räntehöjningar särskilt bra. Det var inte så många aktier jag ägde, 100 NCC och 500 Peab, men de har under min tid som ägare gett mer i avkastning på kapitalet än av banken. Priset jag fick för Peabaktierna var därtill – i mina okunniga ögon – hyfsat.

NCC har under årens lopp avlat av sig två gånger genom att dela ut aktier, jag tror att det kallas split, och eftersom jag inte har något inköpsvärde på de aktierna oroade jag mig för deklarationen. Jag gick in på Nordnet och såg att de hade en deklarationshjälp. Det går att få en K4-blankett ifylld av dem. Tack vare den har jag ett värde att använda vid min digitala deklaration.

Nu kommer det fantastiska. Jag vill inte riktigt tro på det. Får väl se om Skatteverket drar samma slutsats. Hur fan kan jag ha gått 3429 kr back på en aktie som jag inte betalt något för? Som jag dessutom fått utdelning på? En förlust som kvittas mot vinsten på Peabaktierna?

Min arbetarhjärna vill inte riktigt gå med på det.



Ovido - Quiz & Flashcards