Direktlänk till inlägg 1 maj 2023

Första Maj

Av Siv Aksila - 1 maj 2023 11:09

 

Jag läser intervjun med Susanna Gideonsson i SVD och kokar kålsoppa. Kålsoppa på första maj? Varför inte?

Nu är det tjugoåtta år sedan jag aktivt deltog i ett förstamajevent. I år tänker jag inte ens plocka fram CD:n med internationalen. Det är inget fel på idén, absolut inte, men de som ska genomföra den har sedan länge glömt bort vart de är på väg. Något ledarskap värt namnet finns inte. Och inte finns det någon som kan ta hand om uppgiften heller.

Om ni tänker på Kuba, som jag vet många gör, så tvingar blockaden dem att springa Putins ärende. Skulle vara intressant att se vad som hände om amerikanarna öppnade handelsvägarna. Det tycks vara svårt att inse att situationen har förändrats och att ett stöd från Sovjetunionen inte nödvändigtvis betyder att ryssarna numera har avsikter som är förenliga med mänsklighetens överlevnad. Ideologin må ha varit död när Gorbatjov tog över – det visar inte minst angreppet på Afghanistan – men de idéer som Putin står för fanns ännu inte; roffarsamhället med den extrema ojämlikhet som nu råder fanns heller inte.

Ryssland av idag är mycket farligare än Sovjetunionen. Det genomkorrupta ANC ser inte skillnaden.

-          Vilka länder styrs av ledare som är värda att kallas ledare? Frågade jag min man igår. Han fann, lika lite som jag, någon som gjorde sig förtjänt av att få beröm för sitt ledarskap.

Möjligen Zelensky.  Han gör sitt jobb men skulle nog ha föredragit om Putin lämnat Ukraina i fred vilket i sin tur torde ha degraderat honom till en av dem som inte gör sitt jobb.

Som FN:s generalsekreterare försöker Guterres göra sitt jobb men han talar för döva öron.

Det är för tidigt att säga något om det men just nu verkar det som om forskarna förbereder sig på att ta över. Jag citerar Engels Anti-Dühring: ”Men om klassindelningen alltså har ett visst historiskt berättigande, så gäller detta dock endast för en viss tidsperiod och under vissa samhälleliga betingelser. Den grundar sig på produktionens otillräcklighet och kommer följaktligen även att sopas bort i och med de moderna produktivkrafternas fulla utveckling. I själva verket förutsätter samhällsklassernas avskaffande en historisk utvecklingsgrad där inte endast existensen av den eller den härskande klassen har blivit en anakronism utan där en härskande klass över huvud taget och därmed själva klasskillnaden är föråldrad. Den har alltså till förutsättning en så hög utveckling av produktionen att den inte endast har blivit överflödigt utan rent av till ett hinder för det ekonomiska, politiska och intellektuella framåtskridandet att en viss klass i samhället tillägnar sig produktionsmedlen och deras avkastning ävensom politiskt herravälde och monopol på bildning och andlig ledning. Denna punkt är nu uppnådd.”

Det stämde inte när han skrev det men det kommer att stämma in på en nära framtid. Frågan är vad vi gör åt det. Låter Elon Musk och Co fylla området närmast jorden med skrot?

Jag kokar alltså kålsoppa. Var gång jag kokar kålsoppa siktar jag in mig på dagar när SMHI lovar regn över Eskilstuna. Det stämmer aldrig. Ett bra sätt att få uppehållsväder på arbetarklassens högtidsdag?

Soppan är klar nu. Molnen tornar upp sig. Vilka var det som röstade för den här regeringen? Som naivt trodde att den skulle sänka bensinpriserna och att det var lösningen på alla problem? Låt det spöregna över dem liksom över de som går i tågen utan några andra ambitioner att ha makten.


 Bilden kommer från pixaby

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards