Direktlänk till inlägg 11 maj 2019
Det borde kännas roligt att komma ”hem” och få njuta av det fina som finns kvar och utvecklats, som Sternö i Karlshamn t ex., där stigarna gjorts tillgängliga också för de som har svårt för att röra sig. Men det kommer lätt smolk i glädjebägarna när politiken kommer upp på tapeten.
Mer än sju av Sveriges tio miljoner invånare bor i närheten av Stockholm, Göteborg och Malmö. För dem är höghastighetståg mellan de tre städerna och nattåg till kontinenten högintressant men du behöver bara komma till utkanterna av Skåne förrän diskussionen är en helt annan. Där talas om nedlagda busslinjer.
Glesbygdens problem är nedlagda busslinjer, eller bussar som går alltför sällan, tåg som inte håller tider, fibernät som inte når ut till landsbygden därför att alla inte har råd att betala.
Där få har råd att köpa elbilar kommer inga krav på laddningsstolpar. Måste bilpooler vara ett storstadsfenomen? Varför etablerar sig inte Uber i glesbygden?
I storstäderna handlas allt oftare dagligvaror och konsumtionsvaror via internet men hur ser det ut på landsbygden? Vem kör ut dagligvarorna till internetkunder där? Klarar den ”närbelägda” ICA-affären att hålla det sortiment som kunderna ställer? Det lär finnas måna orter där affärerna inte heter ICA Maxi, Willys eller Lidl. Kan Stockholmare förstå en situation då en stor del av råvarorna i de populäraste recepten inte finns tillgängliga annat än via postorder? Hur gör alla de som i likhet med mig inte försetts med svensk standardstorlek? Skickar paketen i retur? Gång på gång? Var finns i så fall utlämningsstället? Levererar Post Nord paketen direkt i brevlådorna eller måste de hämtas och lämnas ett par mil bort?
Den här diskussionen klyver Sverige. De som inte har något alternativ till bilen skriker högt när bensinpriset höjs och det trots att bensinpriset faktiskt inte är högre nu än 1990. Problemet ligger inte där. Problemet är dålig service. Nedlagda affärer. Skolor och sjukvård som försvinner allt längre bort. Få jobb blir ännu färre.
Lösningen på det heter fler jobb. Nästa fråga är hur? OK. I glesbygden räcker det inte med Rot och Rutavdrag, där kan inte den med minst skolutbildning städa åt den med lite högre lön eftersom de inte är tillräckligt många. Men ute i glesbygden finns ett stort antal hektar skog som skulle behöva gallras och skötas om för att minska risken för bränder. Jobben finns men någon måste betala för att få dem gjorda.
Om det är en EU-fråga? På sätt och vis. Om det går att ifrågasätta privategendomens rätt att bestämma över sin egen misär.
När jordens resurser tar slut – senast då – kommer tillväxtsamhället att kollapsa. Vad det kommer att ersättas med? Jag har väntat på den analysen i över tjugo år. Det kommer inte att ersättas av ett plansamhälle á la Sovjet men inte heller med små privata aktörer som kör en liten sträcka på statsfinansierad räls.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 | 5 | |||||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 | 11 | 12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 | 24 | 25 |
26 |
|||
27 |
28 | 29 |
30 |
31 |
|||||
|