Direktlänk till inlägg 1 december 2023

Framtiden

Av Siv Aksila - 1 december 2023 19:46

 

Min tid är på väg ut. Ett sakligt konstaterande, inget gnäll. Mycket har förändrats under mitt liv. Mänskligheten har gått från rörradio till AI. Forskningen går fram med stormsteg. Sjukdomar som var livshotande är inte längre livshotande. Fakta som var oomkullrunkeliga när jag föddes är numera helt inaktuella.

Under årens lopp har jag gått på en hel del lögner men har också lärt mig att granska texter. Jag drar slutsatser av det förflutna och försöker se in i framtiden.

Vi var på Volvopensionärernas månadsmöte i torsdag. Lyssnade på en föreläsning om Volvo CE:s framtid. De framtida konkurrenterna finns i Kina, för även om kineserna fortfarande inte kan producera maskiner av ”dieselkvalitet” så är deras produkter elektrifierade och det är vad kunderna önskar sig.

Caterpillar har alltid varit ledande på världsmarknaden men enligt föreläsaren har de sagt att företaget kommer att fortsätta med dieselprodukterna. Att amerikanska företag föredrar att fortsätta med äldre modeller borde diskuteras i Vita Huset.

Jag minns Facit. Ägarna var helt övertygade om att de manuella elektriska skrivmaskinerna skulle överleva – trots att ordbehandlarna var på väg in – de sålde verksamheten till Electrolux vars VD lär ha sagt att det inte var Facit som var ekonomin i köpet utan skogarna företaget ägde. Jag och många andra blev arbetslösa.

Caterpillar borde kanske ta en diskussion om framtiden med AI-gänget.

Även de som vill fortsätta med business as usual borde tänka sig för. Elektrifieringen är på G.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards