Direktlänk till inlägg 12 december 2023

Om året som gått

Av Siv Aksila - 12 december 2023 19:28

Om jag vore 2024 – om vi nu kan anta att tid är något annat än det är – skulle jag vägra att ta emot arvet efter 2023. Jag skulle ställa mig och skrika som en gång terriern Ulf Kristersson (numera mopsen som slickar Bidens arsle) ; ”Gör om, gör bättre” och kräva att allt gjordes om från den förste januari (med risk för att 2023 i sin tur skulle skrika till 2022 att det inte ville få något krig i Ukraina på halsen).

Skämt åsido. Redan före nyår insåg jag att 2023 skulle bli ett svårt år. Hur svårt förstod jag däremot inte. Räknade inte med att konkurrenterna om makten i Sudan – ja, jag vet, du har glömt dem – skulle råka i luven på varandra, inte heller att krutdurken Palestina/Israel skulle ta fyr igen och att resultatet skulle bli innihelvete jobbigt. Typiskt att alla sätter i gång med att analysera händelseförloppet när eländet gått över styr i stället för att avslöja att något var på G innan det brakade loss. Om jag förstått saken rätt har Netanya åstadkommit det här kaoset genom sitt agerande under åren som gått.

Nu när WFP (world food program) får inrikta sig på att hålla palestinierna vid liv får syrierna mindre att äta. Nödhjälp till svältande göder inga kapitalister, eller hur Johan Forsell?

Och nu ser det ut som om väst håller på att överge Ukraina. Vinner Trump valet (stackars 2025!) är det i stort sett kört eftersom länder som Ungern och Slovakien blockerar EU. Vad hade de i unionen att göra?

Hur har 2023 sett ut? Hetta. Bränder. Skyfall. Å ändå blir det bråk på COP 28 om utfasningen av fossila bränslen!

Jag gjorde ett svagt försök att i Hans Roslings anda hitta något positivt som hänt i världen. Utöver att vi under sommarens lopp ägnat åtskilliga timmar åt att cykla mellan Eskilstuna och Ärla fann jag inte mycket att glädja mig åt.

Att IS härjar i Uganda förhöjde liksom inte dagens nivå av positivt tänkande. Hur finansierar alla dessa afrikanska terrorgrupper sin verksamhet? Sluta för helvete att köpa diamanter och guld!

Vad bör göras?

Vi måste bygga upp Ukraina, Gaza, Syrien och Sudan; vi måste bygga upp de delar av världen, alltifrån Åre till Östafrika som har drabbats av översvämningar. Förstår ni hur mycket koldioxid mänskligheten måste släppa ut för allt detta återuppbyggande?

Dessutom måste vi säkra strandkanter och bygga vallar mot vatten, se till att vattnet har någonstans att ta vägen, isolera byggnader, bygga kärnkraftverk för att få el – alternativt bygga fula störande vindkraftverk som dödar fåglar – öppna gruvor för att bryta metaller (alltifrån litium till Uran) som förstör grundvattnet när de anrikas. Med mera med mera.

Låt oss begå kollektivt självmord! När vi ändå inte kan besluta oss för att göra något vettigt för att lösa problemen.


Bilden av vårt underbara hem är hämtat från pixabys sida. Jag kommer inte så långt numera. Får nöja mig med att gå till bibblan. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards