Alla inlägg den 14 februari 2023

Av Siv Aksila - 14 februari 2023 14:26

 

Solen lyser från en klarblå himmel. Termometern visar på + 3,7 grader strax efter två. SMHI kallar det högtryck.

Minnen. Det är sånt som vi äldre människor har, vi som har fått några år på nacken.

För fyrtio år sedan var jag arbetslös ett bra tag. Alldeles för länge. Jag gjorde vad jag kunde för att slippa flytta ifrån Blekinge men det var kört. Det slutade med att jag hamnade i Eskilstuna. Men det var inte det jag skulle skriva om utan om några dagar i februari 1986.

En av mina manliga kamrater jobbade som hamnarbetare. När de behövde en extrapersonal som kunde rycka in under några dagar föreslog han mig. Jobbet bestod i att märka om staplar med virke som skulle gå med båt till en annan hamn än den ursprungligt planerade. Inget avancerat med andra ord.

Då, på den tiden, betydde högtryck i februari att det var kallt. Riktigt kallt. Det var tjugo grader kallt. Luften var hög och fin att andas. Himlen var – som nu – klarblå.

Nu är det åter februari, vi har tre och en halv grader varmt. För fyrtio år sedan skulle det ha betytt lågtryck och regn eller risk för regn. Nu skiner solen från en klarblå himmel.

Klimatet har förändrats. 

Ovido - Quiz & Flashcards