Direktlänk till inlägg 12 september 2023

Om att älta nyheter

Av Siv Aksila - 12 september 2023 16:27

 

Satt och läste Dagens ETC. Har haft den digitalt i tre månader nu men önskar tidningen lycka till samtidigt som jag tänker skippa den. Av ungefär samma orsak som jag lämnade flera grupper på Facebook i går. Jag orkar inte längre läsa kommentarer från människor med samma åsikter som jag själv. De är helt enkelt tråkiga.

Dagens tidning innehöll en artikel om vilka grupper som är mest utsatta för risken att bli konspirationsteoretiker. De som anser att kunskap är subjektiv. Jag fick tänka efter. Anser jag att kunskap är subjektiv?

Först svarar jag ja, men det stämmer inte. Fakta är inte subjektiv utan föränderlig. Min uppfattning om fakta förändras ständigt beroende på att ny information tillförs. Det är det jag är ute efter. Ny information.

Ny information innebär att allting blir mycket mer komplicerat men det går inte att lösa svåra problem med bristande kunskaper.

Igår släppte Görrel Espelund, en journalist som skriver för utrikespolitiska institutet, en artikel om kuppen i Niger som beklagar kuppledarnas kritik mot Frankrike. Västvärlden förlorade en viktig allierad i kampen mot jihadisterna i Sahel, skriver hon.

Jag vet inte vilken åsikt jag har om saken men formuleringen fick mig att studsa till. Det är alltså vi här i väst med den förre detta kolonialherren i spetsen som bäst vet hur arbetet mot jihadismen ska bedrivas? Trots att vår strategi bevisligen har misslyckats under ett alldeles för långt tidsintervall? Och de har inte rätt att ifrågasätta kolonialherren som fortfarande har stora ekonomiska förbindelser och militära anläggningar på plats? Jag köper inte det. Jag tror inte heller att vare sig kuppmakarna eller ryssarna har någon bättre lösning men skulle gärna vilja läsa en debatt om hur det skulle gå till. Tror att bättre levnadsvillkor för befolkningen är en bättre väg att gå än den militära.  

Vad har det med Dagens ETC att göra? Ingenting. Tidningen har ett problem. Jag har redan tillgång till SVT-s och TV4-s nyheter, lokaltidningen, en rikstidning och skulle kunna lyssna på radio om och när jag gitte, och behöver inte få mina egna åsikter ältade.

OK. Regeringen Christersson är ett misslyckande för svensk demokrati men jag orkar inte läsa tidningar som hackar på dem som hackspettar utan att bidra med något nytt.

Läste på text-TV att kommunernas värmekraftverk kommer att tvingas chockhöja priserna på grund av högre pris på flis och pellets. Det har snackats om hur viktigt det är att ta hand om resterna som blir kvar efter avverkningarna. Varför ser kalhyggena då ut som de gör? Har inte skogsägarna lyssnat? Varför står den granbarkborreangripna skogen kvar längs cykelvägen till Ärla? Duger den inte till flis?

Varför inte ta upp den diskussionen? Varför inte diskutera vad som kan göras för att underlätta livet på landsbygden? För att ni sitter på era arslen i storstäderna? 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards