Alla inlägg den 20 september 2023

Av Siv Aksila - 20 september 2023 11:10

 

Kära Elisabeth Svantesson! Skämtar du? Skulle inte den gröna omställningen vara den kraft som förde Sverige in i framtiden? Jaså inte. Varför inte det? Du tror inte på klimatförändringarna? Trots årets värme i stora delar av världen? Trots bränderna och skyfallen?

Vad kan vi som privatpersoner göra för att minska våra utsläpp av koldioxid? Vi har en fossilbil. Är det någon idé att byta ut den mot en elbil? Nej. De koldioxidutsläpp som görs när bilen tillverkas måste räknas in. Vi kör max 300 – 350 mil per år och har ingen större glädje av lägre bensinpriser. Eller en skrotbilspremie som kräver att vi köper en laddningsbar bil.

Skyll inte på mig. Jag röstade inte fram er. Hade föredragit att reduktionsplikten funnits kvar. Att Sverige fått tillbaka de 38 miljarderna i EU-stöd genom att minska utsläppen av växthusgaser. Att våtmarkerna återställdes. Med mera.

Jag skiter fullständigt i era 2 miljarder till pensionärerna. Jag vill att det ska finnas en framtid för alla världens barn. Även Elon Musks. Om de nu inte envisas med att bosätta sig på Mars.

 Skyll inte på mig!

Ovido - Quiz & Flashcards