Direktlänk till inlägg 9 oktober 2023

Apropå partiledardebatter

Av Siv Aksila - 9 oktober 2023 15:18

Kära partiledare! Ni är för många för att klara tre ämnen på en och en halv timme. Till SVT; nu när ni måste skära ner har jag ett förslag. Ta ett ämne åt gången. Ordna tre partiledardebatter. Med de löner partiledarna har kan de gott offra sina söndagar. Av politiken att döma är Ebba Busch lika religiös som fan själv. Det skulle öka risken för att det blev något annat än pajkastning av det hela.

Fråga Jimmy Åkesson och Ulf Kristersson vad de tycker om förslaget att återställa utdikade våtmarker. Fråga dem vad som måste göras för att bevara den ekologiska mångfalden. Kommer vi att ha några bin om hundra år om vi fortsätter att beta rapsfröna? Hur mycket är de beredda att satsa på kampen mot invasiva arter? Vilken skogsskötsel rekommenderar ni?

Att Demirok vill kalhugga skogarna är inget nytt men ställ honom mot väggen!

Ebba! Det blir ingen kärnkraft för att ni står och skriker om det. Och energin är bara en liten del av problematiken. Försök att förstå det!

Skrev det här inlägget i morse men kom inte in på Bloggplatsen. Sen åkte vi till IKEA för att som goda medborgare försöka skjuta upp lågkonjunkturen via konsumtion.

Mitt databord är från den tiden när datorer var stora och otympliga, och tre trappor upp inte var något problem. Nu när vi börjar bli skröpliga kryper den nödvändiga flytten allt närmare och då kommer vi inte att ha råd med en trea. Alltså måste vi ytbanta. Eftersom också jag krymper och allting jag använder mig av blir för högt, ville jag ha ett höj och sänkbart bord. Fem tusen. Stolen börjar bli utsliten, jag sitter och glider på den. Vad kostar en stol? Dessutom pratade maken om hurts…

Upptäckte att det fanns ett höj- och sänkbart arbetsbord utan el. Passar mig perfekt. Jag kommer inte att ändra höjden särskilt ofta. Klarar inte av att stå. Men jag behöver kunna sänka det till en höjd där jag kan sitta med fötterna på golvet och jobba med tangentbordet och musen utan att få tennisarmbåge. Stolen fanns inte hemma men kommer med Postnord om några dagar till ett pris av 79kr. För den summan kommer jag inte till Västerås. Inte med bensindrift. Och vad än Tidöpartierna lovar som finns inte sänkta bensinpriser i sikte. Tack för det, Hamas.

Om jag var ensam och tvungen att bo i en av de pyttesmå lägenheterna med öppen planlösning som är populära att bygga nu, skulle jag köpa ett sånt bord och använda det som ett kombinerat köks- och arbetsbord. Utan eltvång kan det stå mitt på golvet. Om jag sedan fick matgäster skulle jag få ställa undan datorn på ett litet avlastningsbord, använt i stället för soffbord – för vad ska man med ett stort åbäkigt soffbord till? Så jäkla roligt är det inte att drittla mat på kläderna.

Vi fick databord, den billigaste stolen (släpade runt på den för att känna efter om jag satt bra på den) och en liten metallhurts som går att ställa under bordet, för en summa mindre än det eldrivna bordet skulle ha kostat.

”Be NN att hjälpa dig att bära,” föreslog jag men gamla gubbar är ett envist folkslag. Som tur var – för honom och för mig – kom grannen i lägenheten bredvid hem just då och hjälpte till. Jag förlåter honom för alla de gånger jag tvingats lyssna på hans högljudda telefonsamtal på kvällarna. Finns sånt som är mer värt.  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards