Alla inlägg den 11 oktober 2023

Av Siv Aksila - 11 oktober 2023 12:44

Som tur var behöver jag inte ha en åsikt. Men det känns tungt att tiga. På vilkens sida står jag?

För trettio år sedan skulle jag utan att tveka ha svarat ”palestiniernas” men det var på den tiden när PFLP var Israels fiende nummer ett. Sedan dessa har en hel del hänt och jag kan till skillnad mot många av de som i likhet med mig var vänster då, se att något hänt. För dig kan det tyckas att PFLP var samma skit som Hamas men det är inte riktigt så enkelt. Hamas är en religiös rörelse, PFLP en politisk. Även om det kan tyckas som om de har samma mål så är det inte sant.

PFLP var först och främst ute efter att förbättra livsvillkoren för palestinierna. Hamas tycks vilja radera ut Israel och dess invånare från kartan, skicka dem tillbaka till diasporan. Det är inget mål, det är utrotning.

Netanyahu är inte ett dugg bättre. Han och hans regering lider av en lika extrem fanatism som Hamas.

För att uppnå en långsiktig förbättring – för båda parter – krävs en helt annan inställning.

Det finns israeler – hur stor del av befolkningen vet jag inte men de är tyvärr inte i majoritet – som anser att de två grupperna måste komma överens och samarbeta.

Händelserna under de senaste 75 åren, inte minst de i Sabra och Shatila 1982, visar att du som palestinier måste lämna Mellanöstern och gå ut i landsflykt för att få leva ett liv i fred.

Måste ett liv i fred vara en utopi? 

Ovido - Quiz & Flashcards