Direktlänk till inlägg 24 oktober 2023

Höst

Av Siv Aksila - 24 oktober 2023 18:58

 

Höst.

Gult, orange och rött mot mörka stammar. Solstrålarna ligger lågt och irriterar mina tantögon, ljuskänsliga som de är efter starroperationen, medan molnens fridsamhet när kvällen närmar sig känns befriande.

Dagstemperaturer på mellan fyra och sex grader. Cyklarna får stå kvar på sina platser i väntan på varmare tider. Vi nöjer oss med att stappla omkring på Jysk och Mio, vi tar oss till Kin Kitchen för att äta lunch, lämnar in böcker på bibblan, köper lite dricka på Systemet och planerar framtiden. Vår framtid.

Er framtid förmår vi inte att tala om. Vi ser konflikterna, känner till dem, vet bakgrunden, vet att vi inte kan förändra, lider av att ni bemöter er medvetenhet om de krav framtiden ställer genom att slänga fimpar, pantburkar och annat som om framtiden inte fanns. Ni har ju trots allt en framtid, eller?

Vi ska inte flytta – vi har ännu inte påbörjat processen att byta boende, flytta tre trappor ner eller till en fastighet med hiss – men vi vet att vi måste. Förr eller senare. Vi ställer in oss på förändringen.

Åker till IKEA och köper ett mindre databord till mig. Resonerar om var och hur allting möjligen kan förvaras i den tilltänkta framtiden. Åker till Mio när vi ändå är på väg för att titta efter ett framtida vardagsrumsbord. Litet. Helst ett litet fyrkantigt med hjul. Det ska få plats så otroligt mycket i det där vardagsrummet.

Vi vet ännu ingenting om framtiden men vi planerar för den.

Jag föddes under när Koreakriget inleddes men jag vill inte vara med om det tredje världskriget. Vill att Nato ska läggas ner i stället för att utvidgas. Och ni, mina herrar, ni som har skapat alla dessa stora förmögenheter, Musk och Bezos och vad ni nu heter, vad tar ni med er in i döden? Står sig mitt önskemål om en bättre värld för de som kommer efter oss sig inte mot alla era drömmar om bosättningar på Mars?

Hur har ni tänkt parkera era förmögenheter i väntan på återuppståndelsen? 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards