Direktlänk till inlägg 26 januari 2024

Till Daniel Helldéns försvar

Av Siv Aksila - Fredag 26 jan 13:02

Efter att ha lyssnat på morgonstudion blev jag mer eller mindre tvungen att gå in på SVT Play för att se 30 minuter med Daniel Helldén. Han är inte min favorit. Önskar att MP valt ett folkligare språkrör. Men vilken fråga var det han ”inte kunde”?

Om jag förstått det rätt så rörde det sig om förslaget att göra det möjligt att söka asyl på EU- ländernas ambassader. Allt för att undvika att människor tvingades över Medelhavet. Det är ett bra förslag. Väldigt bra. Och fullständigt orealistiskt.

Förslaget har hängt med ett tag men gått under radarn. Ingen har uppmärksammat det.

Att det överhuvudtaget finns beror på hur diskussioner förs inom Miljöpartiet. Det finns ingen helhetssyn. Ingen har ställt frågan om hur det skulle genomföras. Det låter bra, alltså röstas det igenom. 

Jag tror att Helldén gjorde rätt. Risken fanns att hela programmet annars skulle komma att handla om ett utopiskt förslag.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards