Direktlänk till inlägg 29 mars 2023

Lagrar du dina katt- och hundbilder på nätet?

Av Siv Aksila - 29 mars 2023 16:45

 

Jag börjar få kramp i högerhanden efter att ha suttit i över en timme och raderat gamla inlägg. Nu är alla mina blogginlägg äldre än ett år borta från bloggplatsen. Facebook kommer jag att få jobba med ett bra tag. Inläggen kommer från olika håll.

När allt kommer omkring är intresset för händelser som ombyggnaden av balkongen och garderoberna i hallen begränsat till oss själva. Resten av världen struntar i det.

Orsaken till denna digitala städmani? En artikel. Men jag har tänkt att påbörja jobbet tidigare. Det är bara så tidsödande.

En norsk försvarskoncern vid namn Nammo kan inte utöka sin produktion i den utsträckning som behövs nu när ukrainarna behöver all ammunition de kan få.

” Den planerade expansionen av företagets fabrik i Raufoss i sydöstra Norge hindras av den sociala plattformen Tiktok vars datacenter kommer att suga upp all tillgänglig energi i regionen, enligt Nammo. Tiktok planerar dessutom fem nya datacenter i regionen,” skriver SVD.

Först till kvarn gäller.

Nu är jag inte särskilt glad över att åtgången av ammunition eskalerar men har samtidigt lite svårt för att övertyga Putin om att resurserna behövs till annat.

Samtidigt. Av vad jag kan se räcker det med att mina privata bilder och inlägg finns på en USB-sticka. I fortsättningen ska jag försöka lägga in de mer personliga inläggen på Facebook under händelser för att de ska försvinna. Och radera allt gammalt efter hand.

Hybrit behöver elen som krävs för lagringen av alla bilder och inlägg som ingen längre läser eller ser. Framtiden kräver att vi tänker efter före.

Bilden är hämtad från pixaby


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards