Alla inlägg den 31 mars 2023

Av Siv Aksila - 31 mars 2023 16:28

Nato? Erdogan och Orbán gör vad de kan för att jag ska bli Natoanhängare. Vill inte att vi ska hävda Sveriges och svenskarnas rätt att tala om för dem och deras regimer att de är ena jävla skitstövlar. För min del tycker jag att det senare är viktigast.

USA:s konstitution är från sjuttonhundratalet. Den behöver moderniseras. Att rösta är inte bara en rättighet utan också en plikt. Rösträtten ska vara självklar för alla medborgare. Den kritik gällande rättsväsendet som Sverige riktar mot Ungern och Polen borde också riktas mot USA. Rättsväsendet där är politiserat och det är inte bra.

Om vi sätter USA:s demokrati under samma lupp som Ungern och Tyskland borde det vara helt självklart inte att gå med i Nato.

Under min livstid har jag bevittnat ett antal militära interventioner från amerikansk sida som har varit allt annat än välbetänkta. Många – särskilt av de som ägt rum under det här årtusendet – har tvärtom förvärrat situationen i de utsatta länderna.

Att Trump kunde bli president, och händelserna under och efter hans presidenttid visar tillsammans med diverse konspirationsteorier, att vi inte kan lita på USA.

De röster som hörs för ett bevarande av världsfreden blir allt tunnare. Upprustning har hittills aldrig lett till fred.


Bilden kommer från pixaby


Ovido - Quiz & Flashcards