Direktlänk till inlägg 31 mars 2023

Kan vi lita på USA?

Av Siv Aksila - 31 mars 2023 16:28

Nato? Erdogan och Orbán gör vad de kan för att jag ska bli Natoanhängare. Vill inte att vi ska hävda Sveriges och svenskarnas rätt att tala om för dem och deras regimer att de är ena jävla skitstövlar. För min del tycker jag att det senare är viktigast.

USA:s konstitution är från sjuttonhundratalet. Den behöver moderniseras. Att rösta är inte bara en rättighet utan också en plikt. Rösträtten ska vara självklar för alla medborgare. Den kritik gällande rättsväsendet som Sverige riktar mot Ungern och Polen borde också riktas mot USA. Rättsväsendet där är politiserat och det är inte bra.

Om vi sätter USA:s demokrati under samma lupp som Ungern och Tyskland borde det vara helt självklart inte att gå med i Nato.

Under min livstid har jag bevittnat ett antal militära interventioner från amerikansk sida som har varit allt annat än välbetänkta. Många – särskilt av de som ägt rum under det här årtusendet – har tvärtom förvärrat situationen i de utsatta länderna.

Att Trump kunde bli president, och händelserna under och efter hans presidenttid visar tillsammans med diverse konspirationsteorier, att vi inte kan lita på USA.

De röster som hörs för ett bevarande av världsfreden blir allt tunnare. Upprustning har hittills aldrig lett till fred.


Bilden kommer från pixaby


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Tisdag 7 maj 17:32

En 80+ med övervikt (ca 50 kg) är diabetiker. Personen bor i ett litet hus och sover på ovanvåningen. Trappan upp dit är en gammal vindstrappa, mycket brant. Hen cyklar ett par kilometrar några gånger i veckan för att komma till affären, biblioteket,...

Av Siv Aksila - Söndag 5 maj 19:57

I morgon kommer jag inte att infinna mig på Cykelkällan – som avtalat – för att få en punktering på min trehjuling fixad. Orsaken är ganska pinsam. Det finns ingen punktering att fixa. I tisdags, dagen då värmen kom till den här nejden,...

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Ovido - Quiz & Flashcards