Direktlänk till inlägg 3 januari 2024

Vinter

Av Siv Aksila - Onsdag 3 jan 11:03

 

Minus åtta, blåst och snö. För tio år sedan skulle jag ha satt på mig mina icebugs för att gå en långpromenad i Kronskogen. Nu får jag nöja mig att gå till ICA, ett par hundra meter fram och tillbaka. Varenda liten ojämnhet i snön utgör en fara.

Ursprungligen tänkte jag avvakta med besöket tills i morgon men risken för ett intensivare snöfall och fler minusgrader (du får gärna skratta om du bor i Norrland) gjorde att jag ändrade mig, tog min ”dra maten” för att handla det sista.

Om jag vetat vad som väntat mig skulle jag avvaktat. Inte för risken att falla i ett intensivt snöande utan för att affären var tom.  

Igår fick jag åtta paket Gevalia levererade från ICA Maxi för 404 kr. Här kostade paketen 57,90. Jag misstänker att jag sparade in kostnaden för leveransen genom att betala lägre priser. Jag orkar ändå inte gå runt på Maxi för att plocka ihop dem, inte heller att bära alla kassarna tre våningar upp.

Det måste varit stor åtgång på grön frusen sparris under helgerna. Fick inte det från Maxi. De fanns inte på ICA heller.

Ärtsoppa med fläsk var helt slut. Hyllorna där de borde ha legat var helt tomma.

Det såg ut som om någon plundrat butiken. Någon helt ointresserad av energidrycker och Coca Cola. För det fanns det gott om.

För några år sedan handlade jag på ICA Nyfors mot bättre vetande. Ville att affären skulle finnas kvar när jag var gammal och skröplig. Nu är jag äldre och på god väg att bli skröplig – nödvändigt att i tid inse fakta – men skulle behöva springa till affären dagligen för att hitta det lilla vi behöver.

Och inte hjälper det att jag får 40 kr i rabatt när jag handlar för 400 kr. Som pensionär måste jag köpa det jag vill ha, inte det som finns i affären.

OBS! Bilden är gammal.

 
 
 

 
 
Göran

Göran

Onsdag 3 jan 23:03

Jag bor i Norrland men skrattar inte alls åt dig. Förstår precis dina våndor. Vi har en dryg halvmeter snö ungefär och just nu -12 grader ute.
Var iväg och handlade idag och kom över vitkål till bra pris, Så imorgon ska jag koka kålsoppa och sen blir det även kålpudding endera dagen. Bra med sånt som det blir matlådor av till frysen och framtiden. Ärtsoppa köper jag aldrig färdig även om flera sorter är helt ok att äta. Väntar in extrapris på rimmad fläsklägg så blir det ett storkok av det också. Har burkar i frysen med skinkspad som jag brukar använda till min egenkokta ärtsoppa. Bra mat i vinterkylan!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Siv Aksila

Torsdag 4 jan 09:43

Min närmaste ICA-handlare för inte sånt som rimmad fläsklägg, då måste jag välja en affär som ligger några kilometer härifrån. De tycks dessutom vara den enda affären i en stad på 110 000 invånare där man kan köpa färs som det går att göra köttbullar av. Jag gör kalops till flera gånger och lite annat men inte ärtsoppa, för att den ska bli god måste man koka stora kvantiteter och jag vill inte äta ärtsoppa varenda vecka.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards