Direktlänk till inlägg 31 januari 2024

Jag längtar tillbaka till den tid då...

Av Siv Aksila - Onsdag 31 jan 14:28

Jag vet att jag är en patetisk och gnällig gammal tant – gnällig har jag alltid varit, det är ett personlighetsdrag som jag fortfarande försöker bearbeta – men jag kan inte rå för det; här kommer lite till.

Jag längtar tillbaka till den tid då stavar var något jag använde vid skidåkning – väldigt sällan förekommande – eller promenader – promenerade gjorde jag gärna men utan stavar – och inte något jag var tvungen att använda för att gå till stan.

Jag längtar till den sommartid då varken vantar eller handskar behövs. Eller tillbaka till den tid när fickorna var tillräckligt rymliga för att förvara dem i.

Till den tid före starroperationerna när glasögonen hängde på näsan från tidigt på morgonen till dess att det var dags att sova.

På den gamla goda tiden var biblioteksbesöken sanna nöjen. Nu måste jag släpa runt på två stavar, vantar som längtar efter att få stanna kvar på biblioteket, och för att hitta det jag söker måste jag plocka fram läsglasögonen, ta ut dem ur fodralet, sätta dem på näsan, hitta någonstans att lägga fodralet, leta redan på boken jag är intresserad av (jag längtar tillbaka till den tid då jag kunde sätta mig på huk och undersöka böckerna som står längst ner på hyllan), bestämma mig, lägga boken i ryggan, ta av mig glasögonen, lägga dem i fodralet, stoppa ner det i ryggan, hänga upp den på ryggen (inte lätt när någon av tjockjackorna är på), ta stavarna som förhoppningsvis inte ramlat omkull, och gå en tre – fyra meter till nästa objekt för att återupprepa proceduren, för att slutligen gå bort till disken och låna böckerna (om inte tidigare så ramlar stavarna när jag ställer ifrån mig dem där). Sedan ska böckerna stoppas tillbaka i ryggan som inte står på packningshöjd, varför jag måste ta ryggan som vid det laget är tung och stavarna med mig bort till ett bord med stolar som står där för att stuva om innehållet.

När jag skyndar mig ut ur biblioteket är jag för det mesta på ett uruselt humör. Vill mest av allt ställa mig och skrika rakt ut men gör det inte. Att allt blivit komplicerat är inte bibliotekspersonalens fel. Och jag måste uthärda. 

 
 
wiper

wiper

Onsdag 31 jan 15:21

Jag tycker inte alls att du är gnällig utan du säger vad du tycker och det är ärligt. Jag längtar själv tillbaka till en tid då det mesta var lite bättre och när det inte var så tråkigt som nu. Fickorna är verkligen inte lika stora nu ;). Sen längtar jag tillbaka till den tid man fick höra live musik på gator, torg och inne i köpcentrum. En tid då det fanns trygghet då nåt hände och lägre hyror mm

Allt har verkligen blivit mer komplicerat och tar sån tid. På en del restauranger så får man beställa maten själv på datorskärmar och det tar sån tid ;).

Ha nu en fortsatt fin onsdag
Hälsning från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Siv Aksila

Tisdag 6 feb 16:15

OK. ha det bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards