Direktlänk till inlägg 7 juni 2023

Prata med främlingar!

Av Siv Aksila - 7 juni 2023 17:07

-          Nu har min fru fått plats på demensboendet, så nu har jag tid, sa mannen till oss.

Min man och jag var på väg till Ärla. Vi pausade på en av bänkarna som står längs vägen. Cykelvägen på det som en gång var järnväg är utan tvekan den bästa i kommunen; inga bilar, bara grönska. Han stannade, genomsvett, efter att ha kört en ännu längre tur än den vi planerade, sa att vi pratats vid tidigare, vilket är fullt möjligt.

Det är bara på promenad i Kronskogen och på cykelvägen till Ärla som det händer att Eskilstunabor talar med främlingar.

Jag kan tänka mig att han haft några svåra år med få möjligheter att umgås med andra människor än sin dementa fru. Min bror (han bor inte här) upplevde något liknande efter att han tagit hand om sin fru under hennes sista år, cancern tog henne.

-           Ta kontakt med PRO, uppmanade jag honom.

-          De sitter bara och pratar med varandra om sitt, svarade han.

Det är ett problem. Inte minst här i Eskilstuna.

Nu är jag orättvis. Mina erfarenheter är inte de bästa. Träffade jag någonsin jobbarkompisar utanför jobbet utan att det konsumerades alkohol? Nej. Träffar jag de som jag lärt känna via föreningar utanför mötena? Nej. Umgås jag med mina grannar? Det har hänt men inte just nu.

För några år sedan gick jag på de litterära caféer som biblioteket anordnar. Det var svårt att få tag på biljetter. Bibliotekets personal visste inte när de släpptes eller också var de slut. Jag gick till Contrast en halvtimme i förväg och köpte en återbudsbiljett. Satte mig vid ett av borden. Andra besökare kom och frågade om stolarna var lediga, snodde dem till andra bord, och så satt jag där ensam vid bordet. Sista gången jag gick dit tog jag en stol, satte mig vid sidan om som om jag ville markera ett eget ostört hörn. Då satte sig andra besökare vid bordet.

Det finns många ensamma människor i Sverige. Prata med dem!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards