Direktlänk till inlägg 14 juni 2023

Jag tänker, alltså finns jag

Av Siv Aksila - 14 juni 2023 19:21

 

”Jag tänker, alltså finns jag,” är en tes som utvecklades av Descartes – en fransk 1600-talsfilosof som lurades till Stockholms dragiga slott av drottning Kristina och dog i lunginflammation där.

Orden är en av alla de kunskaper man inte längre behöver. Det räcker att googla när uttrycket eller namnet dyker upp. Numera är det viktigare att veta var ”inställningar” finns på mobilen. Eller NFC-läsaren. Ett sätt att lära sig är att misshandla en Doro, försöka få den att göra något den inte kan. Även om det går att få igång den efteråt blir det numera svårt att återinstallera ett mobilt id på den utan den där läsaren som jag inte hade hört talas om för en vecka sedan.

Jag läste att många ungdomar drar sig för att ringa i telefonen. Samma här.  

Pappa tycks ha varit motståndare till alla tekniska nyheter. Följaktligen hade vi ingen telefon när jag växte upp. Min telefonvana är fortfarande urusel och förbättras inte av att nästan ingen ringer. Vi meddelar oss med Messenger, sms, mejl, Skype och vad det nu är.

 Om jag inte fastnat för det mobila idet skulle det inte ha funnits någon orsak för mig att skaffa smartphone men nu sitter jag fast i eländet och måste anpassa mig. Det är alldeles för mycket som inte går att göra utan mobilt id.

Efter ungefär tre kvarts sökande hittade jag bruksanvisningen till den nya telefonen. Inte ett ord om installationen. Eftersom jag inte vet vad som ska göras blev jag tvungen att be om hjälp. Följden är att jag visserligen kan använda telefonen men inte vet var NFC-läsaren finns.

Jag bytte ut SIM-kortet och var beredd på att tillbringa en bra stund med att lägga in alla uppgifter men någon hade redan gjort jobbet. Kontaktlistan var rensad från alla dubbletter, från nummer jag tagit bort; inte ens min döda tant fanns kvar. Vem hade gjort det? AI?

Frågan är hur Descartes skulle ha resonerat. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards