Direktlänk till inlägg 17 juni 2023

Cormac McCarthy

Av Siv Aksila - 17 juni 2023 16:18

 

Cormac McCarthy, född den 20 juli 1933, död den 20 juni 2023. Jag hade precis lagt fram bibliotekets ”handnumrerade” exemplar av ”Mörkret Utanför” till läsning när jag hörde nyheten.

Mitt första möte med McCarthy ägde rum 2017: det var dystopin Vägen där far och son någon gång i framtiden går genom ett eldhärjat USA. I våras läste jag Gränstrilogin och nu Mörkret utanför.

En av nyhetsuppläsarna (kulturnytt?) sa något om att McCarthy förknippades med ”Make USA great again” när han framförde nyheten utan att närmare gå in på varför. Det går säkert att fördjupa sig i författarens politiska ställningstagande någonstans men vad handlar böckerna om? Den absoluta misären. Dessutom poetiskt skildrad. Det är som om Strindberg skulle beskriva sin tids fattigdom.

Ett citat från Mörkret utanför: ”Det fanns ett litet fönster snett inkilat i stockarna på ena väggen, bågen hängde i gångjärn av läder. Det och de långa lerlösa sprickorna bland stockarna släppte in den här dagens avtagande ljus och vind korsade rummet stadigt och svalt som strömmande vatten.”

Vad handlar den om? En ung kvinna föder sin brors barn, han lämnar barnet att dö, någon tar hand om det, kvinnan börjar leta efter barnet, brodern börjar leta efter systern och var han än kommer misstänkliggörs han, förföljs och hotas till livet i en värld där livet inte har något värde och medmänsklighet är ett okänt ord.

Också Gränstrilogin präglas av samma poetiska romantisering av våld och laglöshet. Kvinnosynen? I Cormac McCarthys värld finns bara förlorare. 

Vad McCarthy minst av allt skildrar är ett USA värt att längta till.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards