Direktlänk till inlägg 30 juni 2023

Krig och annat elände

Av Siv Aksila - 30 juni 2023 13:38

 

Hjärnsläpp, skulle jag vilja kalla mitt nuvarande tillstånd men det är inte riktigt sant. Hettan gör sitt till, inte tu tal om den saken, den försvårar logistiken i hjärnkontoret. Det finns lite för mycket som måste sorteras, gås igenom och arkiveras. Dessutom måste beslut tas om vad som ska användas av den information som ramlar in.

Greta Thunberg och Margot Wallström med flera högt uppskattade personer, befinner sig i Ukraina med uppgiften att utvärdera krigets effekter på miljön. Något som aldrig tidigare gjorts. Allra minst under Vietnamkriget när napalm regnade ner från himlen.

EU diskuterar möjligheten till att använda ”frusna” ryska pekuniära tillgångar för återuppbyggnaden av Ukraina. Också nytt.

Ryssarnas krig mot Ukraina ställs inför ett helt annat tänk än det som präglat all tidigare krigföring. Resonemanget är nytt. Möjligheterna också. Jag hoppas att världssamfundet kan genomföra åtminstone en del av alla dessa intentioner. Det skulle i hög grad motverka möjligheterna att genomföra liknande attacker – ett återvändande till sjutton och artonhundratalets tänkande – i framtiden.

Nytänkandet behövs.

Några andra som fått något att grubbla över är de statsledare i Afrika som anlitat Wagnergrupper för att lösa interna problem med terrorgrupper, för närvarande ett dussintals länder. De har utgått från att trupperna har Putins stöd. Legosoldater från Wagnergruppen har som ett exempel, funnits i Centralafrikanska republiken sedan 2018 då regeringen där kom överens med Moskva om att byta ryskt militärt stöd och vapen mot gruvkoncessioner. Numera deltar de i strider.

Hur kommer dessa afrikanska ledare att agera nu, när Prigozjin inte längre har Putins stöd? Och hur kommer det att bli med de utlovade gruvkoncessionerna?

 fotot av den ukrainska flaggan har jag lånat från Pixaby

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards