Direktlänk till inlägg 3 juli 2023

Ett steg framåt, två steg tillbaka

Av Siv Aksila - 3 juli 2023 14:27

 

Hur var det nu? Ett steg framåt, två steg tillbaka. Ord från en svunnen tid eller högaktuella? Artiklarna i nyhetsbreven från ”The conversation” får mig att tänka efter. Varför har alla problem blivit mycket mer komplicerade? Är det tiden? Eller är det jag som blivit äldre och klokare?

Hela tiden blir jag distraherad. Tappar koncentrationen. Som nu. Jag letade efter en artikel som innehöll Tidöpartiernas syn på vad som bör göras för att få ner koldioxidutsläppen i världen. Att det var lättare och billigare att få ner utsläppen i tredje världen. Tanken är god men hur tänker de gå till väga. Var läste jag det? I stället hittade jag en artikel om cykling. Ett annat tänkvärt ämne.

Som ni vet har EU bestämt sig för att ”tvinga” resten av världen att minska utsläppen genom att beskatta import av varor som producerats med stora koldioxidutsläpp. Det riktar sig mot Kina men är det kineserna som drabbas? Så här formulerar The Conversation effekterna av beslutet sett från Afrikas synvinkel: ”I vår nyligen släppta rapport påpekar vi att de drabbade sektorerna - cement, järn och stål, aluminium, gödselmedel och el - är viktiga drivkrafter för afrikanska ekonomier. Vi drar slutsatsen att den nya politiken kommer att utplåna 0,91% av kontinentens kombinerade BNP (motsvarande en minskning med 25 miljarder dollar vid 2021 års BNP-nivåer). För att sätta detta i sitt sammanhang motsvarar de årliga förlusterna från gränsskatten i värde tre gånger den budget för utvecklingssamarbete som EU åtog sig för Afrika 2021. Under 2021 anslog EU 6,3 miljarder euro (6,8 miljarder US-dollar) till kontinenten. Vi ser att Afrika skulle vara den hårdast drabbade regionen, som andel av BNP. Detta beror på att EU utgör en nyckelmarknad för många afrikanska ekonomier som exporterar de produkter som omfattas av den nya lagen.”

Den del av världen som släppt ut minst koldioxid drabbas hårdast av EU:s beslut. Så kan vi inte ha det. Vi kan inte heller ha en biståndsminister som är mer intresserad av handel än av att avskaffa fattigdomen. Vi måste hjälpa dem att både minska utsläppen och fattigdomen.

I mejlet från The Conversation fanns också en artikel om avfallshanteringen i Nigeria. Om att den fattigaste delen av befolkningen inte har råd att sortera sitt avfall. Vem ska i så fall betala för det? Jag bidrar gärna.

För att få ner koldioxidutsläppen och se till att det ekologiska systemet upprätthålls måste vi bekämpa fattigdomen i världen. Det räcker inte med att avsluta kriget i Ukraina.

 Hur vi därtill ska åstadkomma en högre levnadsstandard i Sverige är upp till regeringen Kristersson. Personligen tycker jag att det är mindre viktigt. Allra minst viktigt är att de högavlönades levnadsstandard. Låt dem cykla Lidingö runt i stället för att flyga på shoppingresor till NY.

bilden av jordklotet kommer från pixaby



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards