Alla inlägg den 27 juli 2023

Av Siv Aksila - 27 juli 2023 09:40

Bränna koranen? Tocket trams!

Men så är det inte heller svenska medborgare som gör det. Paludan hotades med utvisning från Sverige efter sina provokationer – han är dansk – ansökte om svenskt medborgarskap och fick det eftersom hans mor var svenska. Men inte heller övriga tycks vara svenskar. Dras uppehållstillstånden in ligger de risigt till. Är det med hopp om att migrationsverket ska ta hänsyn till det som de provocerar sina landsmän?

Rent allmänt, sett ur yttrandefrihetssynpunkt, tycker jag att det är bra att vi kan ansöka om tillstånd att bränna religiösa skrifter men jag ser ingen mening med att göra det. Vem vinner på provokationerna?  

Själv är jag ateist. Jag går inte ut på gatorna och skriker om det. Jag skriver inte ens om det. Jag kräver inte att ni anpassar er efter min åsikt. Det är helt meningslöst. Vilket inte minst utvecklingen i Ryssland under Sovjettiden visar. Religionen segrade. Tyvärr. Varför?

Sverige är ett sekulariserat samhälle. Hur hamnade vi där?

Efter andra världskriget fick vi bättre jobb. Bättre bostäder. Bättre levnadsstandard. Utbildningssystemet utvecklades. Fler fick hopp om en god framtid. Fram till åttiotalet ökade jämlikheten. Det var under den perioden Sverige blev sekulariserat.

Om tanken med spektaklet vore att minska religionens inflytande krävs således helt andra åtgärder. Som ateist påverkar jag sekulariseringen i samhället bäst genom att rösta i de allmänna valen.

Utvecklingen i Östeuropa gör att jag inte tror på agitation. Och även om jag rent generellt anser att aktivt religiösa människor är ett egoistiskt pack som inte kan göra något för andra människor om de inte får hävda den egna godheten, så låter jag dem hålla på.

Min bibel slet jag av pärmarna på och kastade i pappersåtervinningen. Helt i lönndom. Utan att tala om det för någon.

Resten av poesin står kvar i bokhyllan. Jag läser några sidor i någon av dem då och då.

”Vi bodde högst upp i huset

För att få den rätt fallhöjden.

Alla som hoppade dog.

Alla som hoppades självdog.”

Kristina Lugn 1948 - 2020



Ovido - Quiz & Flashcards