Direktlänk till inlägg 18 juni 2023

Regn i gryningen

Av Siv Aksila - 18 juni 2023 10:57

 

Över Eskilstuna faller just nu ett ödmjukt regn som sakta rinner ner längs gatorna till avloppsbrunnarna. Vi skojar och säger att det kanske räcker för att talgoxarna ska kunna dricka sig otörstiga men inte mycket mer.

Brasilien: Elva människor har dött i en cyklon. Torkan gör att Nevada drabbats av en vårtbitarinvasion. 40 grader i Peking. Översvämningar …var det nu var; måste få ordning på min DN-prenumeration.

Och Sverige släpper reduktionsplikten, avskaffar bonus malus systemet. Vi vanliga dödliga ska fortsätta att köra fossilt. Jag håller med Fossilfritt Sverige. Det är fel väg att gå.

Jag håller också med regeringen om att det är viktigt att sätta press på företagen. Det viktigaste arbetet måste göras där. Men ändå.  

Vi brukar skruva åt skruvarna på våra IKEA-möbler då och då. Det behövs. Annars går de sönder.

Ingen av oss tänkte på att detsamma kunde gälla köksskåpen. Efter fjorton års användning lossade ett beslag i bestickslådan. Det visade sig alltför omständligt att få tag på ett nytt. Min man fixade det provisoriskt men det syns. Många nutida människor skulle ha rusat i väg och beställt en ny uppsättning skåp. Det är så man löser problem numera men jag vill inte byta ut dörrarna mot något trist vitt eller grått.  

Vad har det med klimatet att göra?

Jo, det är alltid bättre att ta itu med ett problem innan det växt sig för stort. Om vi gått igenom alla skruvfästen i köksskåpen i tid skulle vi inte behövt stå i valet mellan att titta på en provisorisk lagning och byta ut köket. Det skulle ha tagit fem minuter någon gång då och då.

Samma med klimatet. Om vi gör rätt investeringar nu slipper vi dryga framtida kostnader. Om dina tonåringar fortsätter köra sina stora bensindrivna a-traktorer kommer regnet över Eskilstuna förr eller senare att bli till ett skyfall som i värsta fall inte bara fyller din källare med vatten utan också får huset att glida ner i ån.

Vi måste börja planera för framtiden. Inte bara för den närmaste månaden, eller fyraårsperioden; vi måste planera för det som kan komma att inträffa om tjugo, trettio eller femtio år. Vi måste ta kostnaden nu!

Nej. Vi borde ha tagit den för tio, femton år sedan. Då hade det kanske räckt att plocka fram ”skruvmejseln”.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards