Direktlänk till inlägg 20 november 2023

Novembertankar

Av Siv Aksila - 20 november 2023 16:07

Vem gillar november?

 Grå, mörk och kall. Men det räcker inte. Är värre.

Vi var på lägenhetsvisning i dag. Tittade på en +65 lägenhet, avsedd för en person men vi är två. Vår trea är på 67 kvm, tvåan var på 64 kvm, badrummet var rymligare men i övrigt? Var har de gjort av ytorna någonstans? Balkongen? Ingen av oss skulle kunna göra någonting utan att irritera den andre. Jag fick ta diskussionen med maken. Vi blir kvar här.

Men det är bara en liten detalj i det stora eländet.

Som om det inte räckte med skjutningar, sprängningar och bränder. Nu vill regeringen sätta fotbojor på ungarna i stället för att satsa på skolor, psykologer och ungdomsverksamhet. Det blir för dyrt. Så vi ser fram emot en ännu mer skräckinjagande framtid. 

Ukrainarna har inte fått de granatraketer som EU lovat vilket förlänger eländet. De säger att det går framåt för dem men kan ett krig verkligen gå framåt?

Stora delar av Gaza är numera en ruinhög. Återuppbyggnaden – om den nu blir av – kommer att generera åtskilliga kvantiteter med koldioxidutsläpp. Kostnaden orkar jag inte tänka på.

Extremistorganisation står mot extremistorganisation. Den ena är subventionerad av både den israeliska staten och USA och den andra av Iran. Det gör inte saken bättre. Oskyldiga människor från båda sidor skadas och dör, palestinierna törstar och svälter.

Lösningen är att båda sidor accepterar varandras existens. I nuläget är det en dagdröm.

Dessutom har MP kongressat. Valt en skåning och en stockholmare till språkrör. Båda lika folkliga som V-Gurra. Undrar om någon av dem vet hur det känns att tvingas dra ut tänderna därför att det varit omöjligt att få en regelbunden tandvård? Att vara beroende av en femton år gammal bil för att ta sig till jobbet? Eller inte kunna få tag i en hantverkare som fixar de nödvändiga reparationerna på huset? 

Och sedan har MP officiellt accepterat Natoanslutningen. Varför inte göra det i all tysthet?

Jag gillar inte sällskapet. Inte Erdogan. Inte Orban. Jag litar inte på USA. Kan Milei bli president i Argentina är Trump på väg tillbaka i USA.

Jag föddes under Koreakriget. Var gammal nog att följa Kubakrisen på TV. Protesterade mot Vietnamkriget. Läste som ung om USA:s stöd till Pinochet och andra diktatorer. Följde med nyheterna när ryssarna startade kriget i Afghanistan, känner till att USA uppmuntrade de individer som senare startade de nuvarande terroristorganisationerna, inser att även om både Saddam Hussein och Muammar Gaddafi var diktatorer blev skadorna av den ”hjälp” som gavs katastrofala. Att attacken mot Irak byggde på en lögn gör inte saken bättre.

Och det verkar som om det upprepas. Hur står det till med den där underjordiska ledningscentralen som israelerna påstår finns? Jag vill se bevis innan jag tror på den. Något annat än trånga tunnelgångar. Inte för att jag gillar Hamas utan för att jag uppskattar sanningen.

För att gilla Nato måste man lita på USA.

Novemberdepressionen slår ut mig.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Söndag 5 maj 19:57

I morgon kommer jag inte att infinna mig på Cykelkällan – som avtalat – för att få en punktering på min trehjuling fixad. Orsaken är ganska pinsam. Det finns ingen punktering att fixa. I tisdags, dagen då värmen kom till den här nejden,...

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Ovido - Quiz & Flashcards