Direktlänk till inlägg 25 november 2023

Fasans tid

Av Siv Aksila - 25 november 2023 10:47

Victor Orban i Ungern. Lag och rättvisa i Polen. Giorgia Meloni i Italien. Geert Wilders i Nederländerna. Sannfinländarna. De blir fler och fler. Högerextremisterna i EU.

Sedan har vi Putinkramare som Robert Fico i Slovakien och Sahra Wagenknecht i Tyskland.  Kallar sig vänster. Finns tyvärr en hel del människor och organisationer som kallar sig vänster men är Putinkramare. Jag förstår inte varför. Måhända är jag oinformerad men skulle någon kunna tala om för mig på vilket sätt Putins politik gynnar de vanliga genomsnittliga arbetande ryssarna? Är hans inställning i klimatfrågan relevant?

Var står Österrike i denna så aktuella fråga?

Inom vänstern finns också en hel del Hamassympatisörer. Är det enbart invandrare från muslimska länder? Verkar inte så. Kan någon tala om för mig hur Hamas politiska linje kan lösa palestiniernas problem? Jag är åter oinformerad.

Jag tycker att det är bra att det finns ett EU-motstånd i SD.  Det kommer att svänga när de extremistiska idéerna växer sig starkare.

Extremismen sprider sig. Modi i Indien är ett exempel. För att inte tala om Erdogan och Trump. Utan att vara Bidenanhängare fasar jag för att få tillbaka Trump i Vita huset. Putin II.

Jag är rädd för framtiden. Inte för att dö utan för att vi lever i fasans tid och den ena katastrofen efter den andra tränger sig på.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Söndag 5 maj 19:57

I morgon kommer jag inte att infinna mig på Cykelkällan – som avtalat – för att få en punktering på min trehjuling fixad. Orsaken är ganska pinsam. Det finns ingen punktering att fixa. I tisdags, dagen då värmen kom till den här nejden,...

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Ovido - Quiz & Flashcards