Direktlänk till inlägg 27 november 2023

Kommentarer

Av Siv Aksila - 27 november 2023 13:15

 

Tidningarna måste ha stora problem just nu. De måste göra något. Prenumerationskampanj efter prenumerationskampanj har fått mig att sluta svara när telefonen meddelar att samtalet förmodligen är skräp.

Om det inte är någon tidning så är det en välgörenhetsorganisation som vill att jag ska bli månadsgivare. Vi-skogen vill att jag ska öka summan medan övriga hellre vill ha 50 kr i månaden (icke avdragsgillt) än 500 kr ett par gånger om året (avdragsgillt).

Just nu kan jag som prenumerant på Eskilstuna-Kuriren läsa Aftonbladet.

Men det var inte det jag skulle skriva om utan om tidningarnas innehåll. Att SVD skriver om SD är inte förvånsvärt, SD är ju godkända numera, tillhör etablissemanget. Tidningen börjar förtjänstfullt med att i rubriken på ledarsidan framhålla att ”Åkesson väljer att skada vårt land.” ”SD tror att partiet vinner på att ytterligare exploatera konflikten mellan muslimska värderingar och svensk sekularism” står det. Senare tas frågan om deras svängning i klimatfrågan inte kommer att stöta bort landsbygdsväljarna upp. Var skulle landsbygdsväljarna ta vägen? Bli soffliggare? Inte ens den minst politiskt intresserade väljaren kan ha undgått att höra talas om klimathotet!

Ur SD:s synvinkel tror jag att de två frågorna kompletterar varandra. Bor du på landsbygden vet du inte hur det ser ut i storstäderna.

Under de senaste åren har två moskéer brunnit i Eskilstuna. En i Nyfors och en i Årby. Vi behöver ingen upptrappning av de religiösa motsättningarna vare sig här eller i övriga landet.

Jag är ateist och vet att en förändriad inställning till religionen är en lång process. Det räcker inte att riva vare sig kyrkor eller moskéer eller förbjuda deras användning. Lenin försökte.  Rakhmat Akilov och terrorattentatet på Drottninggatan, är ett exempel på resultatet.

Det är en farlig väg att gå. Risken för nya terrorattentat ökar. Jag skulle ha föredragit att Sveriges anslutning till Nato försvårats av någon vettigare anledning.

För att balansera kritiken mot SD påstår SVD sedan att vänstern är antisemitisk. Inte helt osant. Problemet är den nuvarande vänsterns bristande förmåga att analysera verkligheten. 

Under flera hundra år hade judarna problem med sin kristna omgivning. Inte tu tal om den saken. Vi borde sprida information och diskutera hur judendomen behandlades under tiden från ”Kristus död” fram till det att Israel blev en stat, 1947. Spanska kungar och ryska tsarer bär ansvaret för sionismens framväxt. Nazisternas utrotning var slutet på processen.

Vi måste skilja mellan religionen och sionismen. En svensk jude har ingenting att göra med det som händer på Gaza just nu. Det som händer just nu är att Netanya fostrar en ny generation Hamasmedlemmar.

Men det betyder inte att den som har ett israeliskt medborgarskap är skyldig till folkmord. Det vore däremot bra om både judar och palestinier insåg att de måste leva tillsammans. I fred.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Söndag 5 maj 19:57

I morgon kommer jag inte att infinna mig på Cykelkällan – som avtalat – för att få en punktering på min trehjuling fixad. Orsaken är ganska pinsam. Det finns ingen punktering att fixa. I tisdags, dagen då värmen kom till den här nejden,...

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Ovido - Quiz & Flashcards