Alla inlägg den 28 maj 2022

Av Siv Aksila - 28 maj 2022 13:51

 

Jag lovar er. Framtiden tar inte slut om fyra år.

Höstens val blir mitt sjuttonde. Vallöften är något av det töntigaste jag vet. Det är bara kålhuvuden som blir bättre av lapp på lapp.

Människor som jag har inte någon större glädje av en veckas extra föräldraledighet – särskilt inte när löftet inte uppfylls – vi behöver minskad arbetstid. Även människor som jag har rätt att kunna gå långpromenader i skogen som gamla. För mig är det ganska ointressant att jag har råd att resa utomlands; för att det ska bli ett nöje måste jag kunna gå längre sträckor; just nu funderar jag på att köpa ett lager med kläder för att täcka de behov som finns under återstående av min tid – jag kommer inte att kunna gå runt på Tuna Park och leta efter något nytt och min storlek lämpar sig dåligt för handel på internet.

Jag ser er varje dag; på restaurangerna, i affärerna, på gatan, på vårdcentralerna och jag såg er på Mälarsjukhuset när jag låg inlagd där; alla ni som kommer att gå sönder era fötter i arbetslivet. Hur bra mår dina fötter i Foppatofflorna? Du behöver en minskad arbetstid. Men vad vet riksdagens politiker om det? Tror du att Ulf Kristersson eller Ebba Thor kommer att bli tvungna att avstå från sina promenader som pensionärer?

Jag har ingen nytta av politiker som talar om att det är kris inom sjukvården när det inte finns någon fungerande primärvård. För att primärvården ska fungera måste var och en ha en personlig läkare. Hur många har det? Kroniskt sjuka, typ diabetiker, och politiker?

Jag har inget behov av politiker som talar vitt och brett om klimatomställning för att så fort det uppstår problem backa av rädsla för att inte bli omvalda. Vi klarar oss bra utan dem under de närmaste fyra åren. Åren därefter blir svårare av att de backar och inte ser till att det som måste ske, sker.

Vad som behövs är systemförändrande lösningar men när de någon gång dyker upp kommer de från högerkanten och utvecklas till sabotage mot framtiden. Som detta med friskolorna. Vilka problem löste den reformen?

Är politik verkligen alltid att älta gammal skåpmat? För det är vad politikerna gör. Försöker att lösa gamla problem utan nya lösningar.




Ovido - Quiz & Flashcards