Direktlänk till inlägg 1 augusti 2023

Usch! Fy på mig!

Av Siv Aksila - 1 augusti 2023 10:28

Usch! Nu har det hänt igen. Ännu en gång känner jag för att kritisera den kategori av människor som jag inte får kritisera om jag ska vara Politiskt Korrekt.

Vi öppnade porten ut mot gatan för att hämta våra cyklar, den som går till innergården. Garaget byggdes på femtiotalet och de som planerade det måste ha förväntat sig att bilarna skulle bli mindre, inte större. Platserna är uthyrda för en billig penning men på bara fyra av platserna står bilar, övriga används till cyklar, motorcyklar och för förvaring. Våra cyklar står på en garageplats som är för liten för en mopedbil.

Garageuppfarten är smal. Du kan inte stanna i den och öppna bildörrarna helt. Du har knappt halvmetern på dig åt vartdera hållet – bortsett från några meter längst upp där sopvagnarna står.

En av våra grannar – som inte har garageplats – hade smitit in med sin bil och ställt sig i backen upp, krånglat sig ut ur bilen och höll på att lasta ut grejer ur bakluckan på bilen för att kunna ta in dem via bakgården.

Hur hade han tänkt sig att komma ut?

Jag funderade om han skulle kunna vända bilen inne i garaget men då måste någon av bilarna med garageplats vara någon annanstans.

Han frågade om man måste ha taggen för att öppna porten. Min man visade upp vår garageöppnare och sa att man måste ha en sådan. Det måste man inte, man kan använda taggen för att få upp porten men att öppna den, krångla sig in i bilen och backa upp i backen förbi soptunnorna tar betydligt längre tid än den som går åt innan porten stängs automatiskt. Risken för att du fastnar och kör sönder porten är stor även om du har någon som står förberedd att varna dig. Du kan inte se när den går ner själv.

Vi hjälpte honom ut genom att stå beredda med våra öppnare men jag undrar om han visste vilken fara han utsatte sig, bilen, porten och huset för.

När vi kommer med bil från garaget ser vi inte vad som händer på gatan utanför.

Under de senaste åren har det blivit allt vanligare att bilar kör upp på trottoaren vid grannhuset och parkerar framför vår port. Oftast väntar de på någon som kommer runt hörnet eller varit på besök i någon av affärslokalerna på bottenvåningen. För ett tag sedan höll min man på att få fronten krossad av en av dessa bilar. Föraren som kört upp på trottoaren lyckades i sista ögonblicket väja ut på gatan igen.

Om du backar ut måste du ha hela gatan tom. Det händer inte ofta att den är det. Alldeles för många missar dessutom trettioskyltarna vid infarten till området. Femtio eller sjuttio är en betydligt vanligare hastighet.

Mannen frågade om vi bodde i huset. I höst har vi bott där i trettio år. Och vi har aldrig stannat i garageinfarten för att lasta av något. Vi har aldrig försökt att backa ut genom den.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards