Direktlänk till inlägg 19 augusti 2023

Om fyra bitar toapapper

Av Siv Aksila - 19 augusti 2023 10:59

Jag satt på stolen för att uträtta det stora ärendet. Rev automatiskt av fyra bitar toalettpapper och började fundera över var jag läst om just det. En uppföljningsartikel i DN, en intervju med en av de som hade riktigt dålig ekonomi före valet med ett konstaterande att det har blivit ännu värre. Toapappersransoneringen var inte slut.

Det är ett dåligt exempel.

Minns min tid som arbetslös i Blekinge. Jag köpte balar med toapapper. Efter att ha fått mitt livs största löneförhöjning, när jag gick från ett leva på en arbetslöshetskassa motsvarande 80% av kommunals grundlön till tillvidareanställd vid Volvo BM, slutade jag att köpa tomrullar – för det är vad balarna innehåller; det är nästan inget papper på rullarna och pappret är dessutom av en mycket dålig kvalitet; det går åt många meter papper och en hel del fastnar i arslet när man torkar sig.

”Min” ICA-affär har börjat sälja balar med toapapper. Gå inte i fällan.

Jag gjorde en prisjämförelse. Hur mycket vägde var och en av rullarna? Hur många meter papper innehöll de? Hur långa bitar måste jag använda för att känna mig torr och rengjord?

Valet föll på Serla Smart, eller ekorrpapperet som min man kallar det. Jag gör ingen reklam för det, det kan finnas papper av jämförbar kvalitet, men jag tror definitivt inte på att billigast alltid är det mest ekonomiska.

Om jag inte druckit ett glas rödvin för mycket räcker fyra bitar till att torka upp efter det stora ärendet. Men jag ransonerar inte. Svär däremot när jag varit någon annanstans och tvingats använda papper av sämre kvalitet. Det går åt flera meter och papperet sitter kvar till efter duschen.

Jag misstänker att den som har dålig ekonomi köper papper av dålig kvalitet. Det är ett dåligt sätt att snåla på.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards