Direktlänk till inlägg 30 november 2023

30 november

Av Siv Aksila - 30 november 2023 22:17

Kväll. I natt började ena brandlarmet pipa. Inte speciellt högt men det skvallrade om att batteriet började bli urladdat. Att klättra upp på trappstegen för att ta ner det var inte att tänka på. Inte med en sträckning i armen, trillade pladask på golvet innanför biblioteket i tisdags. Väcka min käre make hade jag inte heller lust med så jag stängde dörren till sovrummet och försökte somna. Gjorde så.

Han steg upp tidigt och tog ner den. Bra så. Men sedan började vi diskutera. Vi bytte batterierna i mars. Alla tre, sa han. Varför började det ena redan larma? Ska vi byta ut varnarna också?

Då började jag minnas.

I mars – innan han gav sig i väg för att köpa batterierna sa jag att han måste köpa tioårsbatterier och att de bara fanns i specialaffärer. Han kom hem med tre batterier redan efter en liten stund, sa att ICA hade haft dem. Jag blev lite förvånad men ifrågasatte det inte, kollade inte batterierna då. Man måste kunna lita på varandra.  

Det förvånade mig att de fanns på ICA. Numera får jag vara glad om de har EKOmjölk.

Jag kollade batteriet. Recharge. Ännu värre. Vad hade de på ICA att göra? Inga bäst föredatum alls.

-          Ska det stå bästföredatum på batterier? Frågade han förvånat.

Först glömde han alltså bort att vi måste ha tioårsbatterier för att slippa klättra upp till taket en gång om året, sedan vet han inte att alla batterier har bästföredatum. De håller inte laddningen hur länge som helst. Det visste han för några år sedan.

Önskar att det vore jag som började tappa minnet och glömde bort att lyssna. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Söndag 5 maj 19:57

I morgon kommer jag inte att infinna mig på Cykelkällan – som avtalat – för att få en punktering på min trehjuling fixad. Orsaken är ganska pinsam. Det finns ingen punktering att fixa. I tisdags, dagen då värmen kom till den här nejden,...

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Ovido - Quiz & Flashcards