Direktlänk till inlägg 4 februari 2024

Behöver glada tankar...

Av Siv Aksila - Söndag 4 feb 10:58

 

Jag tänker destruktiva tankar. Tankar som är svåra att stoppa, tankar som borde ersättas med glada tankar, om vad då? Finns det några glada att tänka? Borde jag lägga ner energi på att ta redan vilken som vann första deltävlingen av svenska schlagerfestivalen? Sorry, det månne vara en glad tanke men mig kvittar det vem som vinner, jag struntar i vem som vinner hela tävlingen för det avgör bara vilket land som ska stå för notan nästa år.

Glada tankar?

Att vindkraftsnurrorna går på fullt. Ja, det är en glad tanke. Värre är att det tar tio år innan tillstånden att bygga dem är klara. Snurrorna i Kafjorden hann bli omoderna innan de stod på plats. Glada tankar?

Ukraina behöver mer ammunition. Annars slutar det illa för dem. Ryssland fick åtta år – 2014 – 2022 – på sig att skala upp produktionen men behöver ändå förstärkning både från Nordkorea och Iran.

EU lovade mer ammunition än länderna klarade av att producera. Amerikanarna fick problem med kongressen och med Israel – Israel behöver ammunition för att kunna utrota palestinierna, för det är väl vad Netanya vill även om det inte är rumsrent att säga det rakt ut.

Det produceras inte tillräckligt mycket ammunition i världen just nu. Det kostar mycket pengar att skala upp produktionen och vapenindustrin vill ha garantier för att täcka finansieringen. Fullt begripligt, sett ur sedvanligt kapitalistiskt tänkande.

När krigen är över kommer det inte att behövas lika mycket ammunition och då står de där med dyra investeringar i industrier som måste slås igen. Självklart vill de ha garantier för att slippa stå för den kostnaden.

Och om Nato – för det ligger väl på deras bord, antar jag – rustar upp och klarar av att producera ammunition i tillräcklig hög utsträckning kommer Putin kunna säga ”Vad var det jag sa? De har hela tiden tänkt attackera oss!” Och så finns det andra som håller med och inte tänker längre än näsan räcker. För vem behöver ett tredje världskrig? Inte jag. 

Bilden kommer från pixaby

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards