Direktlänk till inlägg 6 februari 2024

Krigsplanering

Av Siv Aksila - Tisdag 6 feb 16:15

Krigslådorna ska fyllas. Med vad? Jag vet inte hur vi ska resonera. Som om kriget kom i morgon? Alla matvaror är försedda med bästföredatum. Jag vet att de håller längre än så men hur länge? Ett år? Två år? Tills kriget kommer?

Ska vi byta ut bufferten genom att äta upp den och köpa nytt? I så fall gäller det att inte vara grätten. Efter att ha haft konserver som basföda under tre semesterveckor i tjugofem år är jag just grätten. Knorrs variant av Soldatens ärtsoppa liknar inte originalet, burkskinkan smakar inte skinka längre utan kokt korv och så vidare…

Vad är det som är så lockande med krig? Undersökningen av svenskarnas försvarsvilja visade att de flesta av oss har svårt att acceptera tanken på att döda en annan människa medan flertalet inser att ett krig innebar att risken för att dödas ökar. En normal reaktion hos ett folk som inte är van vid att tvingas döda andra människor.

Trots det – eller därför? – innehar en moderat statsministerposten och det är tyvärr inte Reinfeldt, jag hade haft ett betydligt större förtroende för honom än för denne Ulf Kristersson som inbillar sig att man ger ungdomarna framtidstro och hopp om ett gott liv utan kriminalitet genom att hota med att spärra in dem i fängelser (som inte finns).

Högern har alltid krävt ett starkt försvar. Pål Jonsson verkar kåt på krig.

Trump hotade med att lämna Nato eftersom medlemmarna inte satsade tillräckligt mycket av BNP på upprustning. Han ville – tycktes det – ha ett isolationistiskt USA – en utopi – men är Putinvän och saknar konsekvenstänkande. Just nu är han mest fascinerad av sig själv. Konsekvenstänkande är min starka sida. Jag vill inte ha tillbaka honom som president men jag vill inte heller att Joe Biden får ett fortsatt mandat.

Hotet är Putins ålderdomliga tänkande. Imperiet borde ha gått förlorat när tsaren avsattes.

Just nu går den ryska ekonomin bra, mycket bra, för när produktionen av vapen och ammunition ökar då ökar BNP. Lika sant som att BNP mår bra av att det faller mycket snö en vinter – skit samma att den smälter bort så småningom men den måste röjas – att pengarna måste lånas och betalas tillbaka någon gång i framtiden bryr sig inte Putin om.

Putin lever kvar i ett tänkande där ett lands territorium inte bara är en administrativ enhet utan något mer men frågan är vad. Hur definierar man den moderna nationalismen?

Om det inte finns någon annan samhörighet mellan befolkningsgrupperna i de olika landsdelarna än språket har nationalismen ingenting att hämta. Jag skulle vilja se en modern definition av nationalism…

Det är inte bara Putin som tänker traditionellt nationalistiskt, det gör en del av spanjorerna också och säkert många med dem. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards