Direktlänk till inlägg 31 maj 2022

Den sista maj 2022

Av Siv Aksila - 31 maj 2022 11:09

 

Den 31 maj 2022. I morgon är det dags att byta sida i köksalmanackan. Samtidigt som vi väntar på sommarvärmen välkomnar vi regnet. Här i Eskilstuna har det varit en torr vinter. Sommaren och hösten 2021 likaså.

När jag låg på Mälarsjukhuset i maj förra året kom ett riktigt skyfall, det var surrealistiskt att ligga inne på salen och titta ut över Eskilstuna, men regnet som kommit under de senaste dagarna och det som förhoppningsvis kommer under de närmaste timmarna, är bättre. Naturen har lättare att ta hand om ett lugnt sommarväder.

Om det är svalt här så är det desto varmare i andra delar av planeten. Maj har varit den varmaste i Sydeuropa under det här århundradet, tornados har bildats där de inte brukar bildas. I Indien faller fåglarna ner döda från himlen på grund av värmen. Modi har stoppat all försäljning av indiskt vete eftersom prishöjningarna annars skulle drabba fattiga indier.

Samtidigt drabbas Kina och Brasilien av skyfall.

Mitt i allt elände – trots alla krigsbrott riskerar fler att dö av svält på grund av kriget i Ukraina än av själva kriget – hittar jag ändå en uppmuntrande artikel. Cementa planerar att satsa 10 miljarder på att göra produktionen fossilfri. Eftersom cementtillverkning står för 8 procent av de globala utsläppen av växthusgaser är det en riktigt stor nyhet.

Bristen på el kommer att ställa till problem men det är ingen nyhet längre.

Artikeln handlade också om något annat, något som fick mig att skaka på huvudet och fråga om jag inte vaknat än.

LKAB – gruvföretaget – förbrukar stora mängder betong för att förstärka gruvgångarna. De använder en blandning av cement och restprodukter från ståltillverkningen som bindemedel för att betongen ska stelna. Nu har man lyckats tillverka betong helt utan cement, med GGBS (vad det nu är?) som bindemedel. Företaget hoppas nu att man på detta sätt ska minska koldioxidutsläppen med 150 000 ton per år.

Det är en nyhet som heter duga. Om det nu inte vore för den framtida bristen på el.


 Bilden är tagen vid Brahehus. Om du tittar riktigt noga ser du ett vindkraftverk långt bora. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Lördag 27 april 13:35


  På nyheterna sa de att kriget i Gaza förorsakat 37 miljoner ton rasmassor. Uträknat på 100 lastbilar per dag kommer det att ta 14 år att frakta bort alltsammans. Hur är det i Ukraina? Kan de ens hålla redan på nollorna? Alltsammans måste byggas ...

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Ovido - Quiz & Flashcards