Direktlänk till inlägg 7 februari 2024

Ur led är tiden

Av Siv Aksila - Onsdag 7 feb 16:36

Tiden är ur led. Jag förväntas förbereda mig för krig men ingen vet var det kommer att starta eller när. Bästföredatum på maten jag skaffar kommer i bästa fall ha gått ut för länge sedan.

I stället för att se till att regionerna har resurser att möta en sådan utmaning intresserar sig regeringen för budgettak och dylikt. Låter järnvägarna förfalla.

Detta i ett läge när svenska folket inte längre kan vara säkra på att få nödvändiga mediciner från apoteken. Vi som minns början på epidemin minns också hur skyddsutrustning köptes in från Kina på okonventionella vägar.

Om det blir krig riskerar kineserna att hamna på motsatta sidan.  De lider av samma nationalistiska villfarelser som ryssarna.

Sveriges regioner kommer inte att kunna köpa in nödvändighetsartiklar därifrån längre.

Förr kom större delen av statens och adelns inkomster från åkermarken. Numera ligger statens markägande i bolag. Om något av dessa bolag köper mark i ett grannland påverkar det på intet sätt gränserna mellan länderna. När de svenska kungarna var nere på kontinenten och härjade kunde de ge adeln stora gods som ersättning men numera köper man mark, man stjäl den inte.  Vår syn på äganderätten till mark är helt annorlunda än den var för trehundra år sedan.

Om ryssarna vill ha mark i Ukraina så får de köpa den som vilken godsägare som helst. Invånarna i Taiwan har rätt att vara en egen nation. Gränser mellan länder måste kunna ändras oberoende hur de har gått historiskt och beroende av vad som händer i nutid. 

En nation är en administrativ enhet. En gemensam historia hör till men inte nödvändigtsvis ett gemensamt språk. Kultur, SD, har - frånsett idrotten - mer med klasstillhörigheten att göra än med känslan för den egna nationen.

Hur kan man se det på något annat sätt 2024? 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Av Siv Aksila - Fredag 22 mars 10:27

Jag sitter vid min dator en vanlig fredagsmorgon i mars och vet inte riktigt vad jag ska företa mig. För en stund sedan bläddrade jag igenom mina digitala nyhetsmedier, liksom jag bläddrade igenom papperstidningen vid frukost. Hörde att allt fler a...

Ovido - Quiz & Flashcards