Direktlänk till inlägg 12 februari 2024

Sveriges unga behöver hopp, inte fängelser!

Av Siv Aksila - Måndag 12 feb 08:42

Någonting i Sverige är fel, väldigt fel. Åkesson kan sitta i TV4-as morgonprogram och tala om klaner, inte bara en gång, utan flera, för att betona att brottslingarna har sin bakgrund i utlandet. Ingen säger någonting om att han därmed pekar ut alla de invandrare som jobbar och håller Sverige rullande men ändå bor i utsatta områden därför att folk pratar med dem där. Det gör de i mindre utsträckning i villaområden.

Men det är inte bara det.

Pekka Haavisto och Alexander Stubb mötte varandra i duellen om posten som president i Finland. Pekka kommer från en finskspråkig familj, han är homosexuell och miljöpartist. Han gick starkt på svenskspråkiga Åland vilket får mig att undra om sannfinländarna inte har lite fel när de inte vill acceptera svenskspråkigheten. Han gick också starkt i Norra Finland.

Vilka partier går framåt i norra Sverige? Sverigedemokraterna! Var går Miljöpartiet gå framåt? Ingenstans, skulle jag vilja påstå.

Så här i efterhand – när jag inte längre är medlem av MP – drar jag slutsatsen att det diskuteras mycket mer om vem som ska göra vad i partiet än vad som ska göras och hur det ska göras.

Sverige är splittrat. Vem ska vi ge skulden för det?

Det är väljarna som röstade in SD i riksdagen. Riksdagspartierna tvingades att hantera situationen. Gjordes det på ett bra sätt? Nej. Och nu sitter vi där med en statsminister som antingen uppträder som en ilsken terrier eller som en lismande lakej. Som får kred trots att han inte gör något rätt.

Sveriges unga behöver hopp, inte fängelser. Att klassa dem som klanmedlemmar lyfter dem inte. 

 
 
Göran

Göran

Måndag 12 feb 09:16

Kloka ord! Människan är alldeles för hämndbenägen. Det är så lätt att ropa på hårdare straff och tro att det löser nåt. Men titta på USA. Där har man både dödsstraff (i vissa delstater) plus att man kan dömas till flera livstider i fängelse. Och i deras fängelser är det inga silkesvantar, minsann. Med den logiken så skulle de väl knappt ha någon brottslighet, tycker man väl då. Ändå finns det inget land i västvärlden där så stor andel av befolkningen är inlåsta bakom galler och lås. Minska kriminaliteten gör man bäst med humanism och att ge människor bättre förutsättningar att leva laglydigt och klara sig på det. Den gamla sanningen att "Våld föder mer våld" borde fler ta till sig. Straffivrarna borde lära sin tänka.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Siv Aksila

Tisdag 13 feb 17:24

Jag vet inte hur stor del av fängelserna i USA som är privata men de lär finnas och då blir inte målet med kriminalvården att öka brottsligheten, inte att minska den. Vi måste visserligen döma brottslingarna för att få dem att ändra inställning men längre straff kan vara skadliga. Lösningen är ett jämlikt samhälle men vi är på väg bort från ett sådant, inte på väg mot det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Siv Aksila - Torsdag 25 april 19:35

Trött. Jag är så trött att jag vill lägga mig ner och gråta eller ställa mig och skrika vid minsta motgång, trots att det inte finns några motgångar som motiverar att jag gråter eller skriker. Allting flyter på alldeles oförskämt bra. Förmodligen h...

Av Siv Aksila - Fredag 19 april 21:05

Aftonbladet 20240418 Delar av Stora barriärrevet utanför Australiens kust riskerar att dö efter månader med rekordvarmt havsvatten. ”Från februari 2023 till april 2024 har signifikant korallblekning dokumenterats på både norra och södra hal...

Av Siv Aksila - Tisdag 9 april 09:25

Leverans från ICA Maxi. Skönt att slippa gå runt på stengolvet och plocka ihop varorna. Skönt att slippa bära dem tre trappor upp. Alltså värt de 149,50 det kostar. Men… Förra gången hade plockarna spridit frysvarorna så att de låg i olika...

Av Siv Aksila - Måndag 25 mars 09:20

Min man har inte fått sin deklarationsblankett. Han har inget bank-id och är beroende av koderna för att kunna göra deklarationen. Kollar hos Skatteverket. Blanketten skulle ha varit här den 15 mars. Frågar varför den inte kommit på chatten. Det gå...

Av Siv Aksila - Fredag 22 mars 10:27

Jag sitter vid min dator en vanlig fredagsmorgon i mars och vet inte riktigt vad jag ska företa mig. För en stund sedan bläddrade jag igenom mina digitala nyhetsmedier, liksom jag bläddrade igenom papperstidningen vid frukost. Hörde att allt fler a...

Ovido - Quiz & Flashcards